Foto: Jessica Gow/Vegard Wivestad Grøtt​/TT
Foto: Jessica Gow/Vegard Wivestad Grøtt​/TT

Ikea har över 20 000 varor – här är de strikta namnreglerna

Ikeas skandinaviska produktnamn har hängt med i över 75 år – men att komma på namnen är inte en barnlek. Undrar du också vilka regler som gäller, och vad som funkar allra bäst? Vi har svaret! Ikea döper tusentals varor om året – här är alla namnregler


Vi är många som förknippar möbeljätten Ikea med sina kreativa – och skandinaviskt klingande – produktnamn. 

Detta hävdar man själva har varit en viktig del av företagets själ sedan 75 år tillbaka, då grundaren Ingvar Kamprad beslutade sig för att inte ha namn bestående av enbart siffror. 

Men hur går egentligen processen till när Ikea väljer namn till sina produkter? Finns det några regler att förhålla sig till? Vad funkar bäst? 

Det har vi svaret på!

Sängkläder döps efter blommor. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Tydliga regler och principer

Till DN berättar Ikeas namngrupp att man ständigt stöter på ord i sin vardag som känns passande som produktnamn. 

Och tur är väl det, för med upp till 3 000 nya produkter årligen behöver namngruppen presentera 250 nya (och godkända) förslag per månad.

När det väl kommer till kritan att bestämma sig så följs tydliga principer och regler. 

Ordet får inte inkräkta på något annat varumärke, eller associeras till välkända personer eller ting. Det får inte heller vara en svordom eller ett familjenamn.

Dessutom har varje inredningsområde tilldelats varsin namnkategori – sängtextilier döps exempelvis efter blommor, lådor efter slanguttryck och gardiner efter flicknamn. 

Foto: Audun Braastad/TT

Här är det perfekta Ikea-namnet

Det här låter krångligt – tänker kanske du?

Lyckligtvis har namngruppen på Ikea ett avancerat datorsystem till sin hjälp. Det reagerar bland annat när man skriver in dubbletter, vilket är lätt hänt med företagets totalt 20 000 produkter i omlopp. 

Det ideala Ikea-namnet innehåller 4-6 bokstäver och får gärna innehålla å, ä eller ö – för att signalera varans "exotiska" ursprung. Ett namnförslag anses vara för längt när man passerar 12 tecken. 

Ett kort ord är delvis lättare att komma ihåg, men tar dessutom mindre plats från den övriga produktbeskrivningen.

– Men detta är förstås inte några slavliknande regler. Ibland gäller det bara att hitta ett riktigt bra ord, säger Åsa Nordin, varumärkesansvarig på Ikea, för DN.

Läs mer: Nu försvinner Ikea-klassikern: "Ett känslomässigt beslut"

Läs mer: Ikeas matmål – 50 procent vegetariskt om fem år

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!