Lördag 21 Maj
Stockholm

Klart: Här är årets matbluff 2022 – får skarp kritik

Arlas ekologiska mjölk, som påstås vara klimatneutral, utses till årets matbluff 2022.
Arlas ekologiska mjölk, som påstås vara klimatneutral, utses till årets matbluff 2022. Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT och Anders Wiklund/TT

Årets matbluff 2022 är korad. Produkten som vann den icke önskvärda utmärkelsen, som varje år delas ut av konsumentorganisationen Äkta vara, är Arlas ekologiska mjölk – som påstås vara klimatneutral.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Arlas ekologiska och påstått klimatneutrala mjölk vann omröstningen med över 30 procent av de 22 244 rösterna.

— Man kallar något som är klimatkompensering för noll klimatavtryck, sedan använder man det som säljargument. Det är det som sticker i ögonen på folk, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på Äkta vara, till TT.

Äkta vara är en ideell konsumentorganisation som ingår i Sveriges konsumenter.

Arlas "klimatneutrala" mjölk är greenwashing

Det finns ett begrepp för liknande fenomen, där företag lyfter fram specifika fall av miljöinsatser för att tvätta sitt klimat- eller miljörykte – trots att de i annan verksamhet har negativ klimatpåverkan: greenwashing.

— Jag tror att det kommer bli mer och mer vanligt. De som jobbar med marknadsföring tittar på vad folk är intresserade av. Under en lång tid var det pengar, billig mat. Sedan blev det i ropet med ekologiskt. Då var myndigheterna tvungna att vara hårda med vad som är ekologiskt, säger Björn Bernhardson.

Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Numera är det ibland klimateffekterna som letat sig in i marknadsföringen. Den tyska motsvarigheten till priset gick i år till "klimatneutral kycklingfilé".

I sin motivering av priset skriver Äkta vara att "det finns inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken klimatneutral".

Konsumentombudsmannen har stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen för just netto noll-marknadsföringen, men det ärendet är ännu inte avgjort.

Arla om utnämningen "Årets matbluff 2022"

Arla skriver i ett svar på själva nomineringen att man inte försökt vilseleda någon, men kommer att se över om de kan tydliggöra sin kommunikation.

"Det är få som har så rena och naturliga produkter som Arla – köper man mjölk får man mjölk och inget annat. Nomineringen har ju inget med produkten i sig att göra. Det är vår marknadsföring Netto Noll som ifrågasätts av vissa", skriver Arla.

Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

"Bluffen blir större om man är stor"

Årets vinnare är en populär produkt som många har hemma i sina kylskåp. Att det är en sådan klassisk producent som Arla kan ha påverkat röstningen, säger Björn Bernhardson.

— Bluffen blir lite större om man är stor. Man har mycket förtroende. Mjölk är en supergrej, särskilt i vårt land. Vi är ett mjölkland, säger han.

Nettonollutsläpp handlar om att få ner utsläppen av växthusgaser så mycket som möjligt och kompensera det som ändå släpps ut med negativa utsläpp – att suga upp, samla in eller på andra sätt ta hand om koldioxid som släppts ut genom exempelvis skogsplantering eller koldioxidinlagring från biobränsle.

Kommentera
Kopiera länk
Dela