Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Dom kallar oss kunder: "Rengör hennes händer"

- 21/08/2012, 17:25 -
Matilda Anderssons kolumn vecka 34.

Matilda Anderssons kolumn vecka 34.

Privat

En kolumn kan handla om precis vad som helst. Detta är Matilda Andersson och hennes kolumn vecka 34.

"Din MacBook Air ÄR KLAR!".

Bra tänkte jag och läste resten av mejlet som Mac-återförsäljaren i centrala Stockholm skickat. 

"Teknikers rapport: Inga problem med trackpadens precision vare sig i boot manager eller på loginskärmen, låt kunden testa datorn i butik vid utlämning. Rengör trackpaden med en mikrofiberduk och kundens händer med rengöringsduk eller desinficeringsmedel, och låt henne testa igen".

"Rengör kundens händer med rengöringsduk eller desinficeringsmedel". Min dator (som inte ens hunnit fira ettårsdag) gick sönder på grund av att jag är oren. Smutsig, flottig, skitig. Jag är en skitig datapata som äter Bounty och flottar sönder teknik för tusentals kronor.

Hur som helst. Gick tillbaka till butiken för att hämta ut datorn som uppenbarligen aldrig varit trasig, bara smutsig. Tyckte att det var synnerligen märkligt (med tanke på att musfunktionen var helt ur spel och inte gick att använda) men bestämde mig för att lita på teknikern. Träffar trött snubbe bakom disken. Han säger att datorn är hel och visar med tydligt kroppsspråk att jag är en okunnig brud och att han har rätt. 

Jag tror på vad han säger (men vägrar tvätta händerna).

– Tack då, säger jag och tar datorn under armen.

– Kort eller kontant?, säger han.

– Va? Jag har ju ett års garanti. 

– Det är bara om den hade varit trasig, nu var den inte det så du får betala för felsökningen.

Jag blir rosenrasande. Den trötta butiken vill ha 995 kronor för att ha skickat ett mejl där det står att jag ska tvätta händerna. 

Killen hänvisar till yttepyttetext längst ner på inlämningskvittot och vägrar ge sig. Jag betalar och går ut på trottoaren och skriker könsord.

Får dock hjälp med lösning. En annan MacBook-användare har varit med om exakt samma sak. Så jag går i väg, sätter på lite olika YouTube-klipp och vips - datorn är precis lika paj som innan. (OBS! Jag hade tvättat händerna). 

Återvänder till butiken, annan kille bakom disken. Förklarar fallet. Han fnissar åt teknikerns dumma mejl, ger mig pengarna tillbaka och tar in datorn. Några dagar senare kan jag hämta ut den igen, med ny trackpad och utan kostnad.

Det här var ett stycke tillägnat dålig service. Jag kan med all rätt förstå hatet mot det uttjatade "kunden har alltid rätt". Har själv stått bakom kassan i många år. Men nu har det blivit någon slags störig revolt. Många inom service är förbannat otrevliga. Inte undra på att uppdateringar om trevliga busschaufförer på Facebook får tusentals likes. Folk är svältfödda på naturliga leenden.

Tips till er som hatar människor: jobba inte med service. Är det fel på kunden, bit ihop och le ändå (samtidigt som du i smyg pekar finger under disken). Och skippa förolämpningarna.