Nyheter24
Annons

Chipsjätten tvingas byta logga – efter bråk med myndigheten

Publicerad: 19 nov. 2025, kl. 09:43
Uppdaterad: 19 nov. 2025, kl. 09:53
Chipspåsar.
Chipsjätten Estrella har anklagats för varumärkesintrång. Foto: Hossein Salmanzadeh/TT/Adam Ihse/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Vi svenskar äter i genomsnitt cirka 5,8 kilo snacks per person och år, enligt Estrella. Det gör oss till ett av de länder med högst snackskonsumtion i Europa. Enligt Estella ligger dock Danmark och Norge snäppet högre.

I dagarna gick Estrella ut med en ny reklamkampanj, inför kommande valår. Kampanjen heter "Chipsvalmyndigheten" och går ut på att företaget ska hitta Sveriges nästa stora chipssmak.

Chipsjätten i bråk med myndigheten

Kunderna kommer få skicka in smaknomineringar som sedan kommer gå att rösta på. Inför chipsvalet 2022 var det över 90 000 smakbidrag med ingredienser som skickades in.

När man sedan kunde rösta på de olika smakkombinationerna var det 111 542 chipsälskare som deltog. Vinnaren blev "Brynt Smör & Chili", en smak som går att köpa än i dag.

Men i år hamnade Estrellas kampanj i bråk med riktiga Valmyndigheten, som anklagade företaget för varumärkesintrång, då loggan var snarlik deras. Estrellas reklamlogga föreställde tre chipspåsar i en röd cirkel, medan Valmyndighetens logga föreställer en blå cirkel med tre valsedlar i.

Foto: Adam Ihse/TT

Estrella tvingas byta logga

Nu tvingas Estrella byta logga och namn på hela kampanjen. 

Annons

– Vi anser att det tydligt framgår att allt sker med en uppenbart humoristisk ton, säger Clara Friberg, marknadschef på Estrella till TV4 Nyheterna.

Estrella menar att kampanjen haft en tydlig skämtsam ton och aldrig utgett sig för att vara en riktig myndighet. De menar även att kampanjen väckt ett ett stort engagemang hos konsumenterna och att de nu behöver gå ut med information för att ”lugna snacksfans som är mitt i stundande smakval”.

Foto: Christine Olsson/TT

Valmyndigheten: "En strikt varumärkesfråga"

Valmyndigheten delar dock inte den uppfattningen med företaget och anser att det inte är humoristiskt utan handlar om varumärkesskydd.

– För Valmyndighetens del handlar detta om logotypen och namnet. Vi tycker inte till om humorn då det inte är vår sak att avgöra. Detta är en strikt varumärkesfråga, säger Lars Aden Lisinski, pressekreterare på Valmyndigheten till TV4 Nyheterna.

De anser att logotypen Estrella har i sin reklamkampanj är lätt att förväxla med Valmyndighetens registrerade varumärke, vilket kan skada deras förtroende.

Nu tvingas Estrella därför både byta namn på kampanjen och logotyp. Hur den kommer bli är ännu oklart.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons