- Foto: Nyheter24

"Socialmist en emo-variant av Facebook"

Den svenska Facebookutmanaren Socialmist har nu släppts för betapubliken. Jack Werner är inte imponerad.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Socialmist

Grundat av 21-årige entrepenören Marcus Wiberg och var tänkt att lanseras för en testgrupp i december 2011.

Ser sig själva som en stor utmanare til Facebook. Har ironiskt nog en Facebooksida med cirka 2 000 fans.

Har ett samarbete med musiktjänsten Grooveshark.

Ska erbjuda ett lagringsutrymme som är tänkt att fungera som en liten hårddisk.

Har dessutom en "ogilla-knapp".

Totalt arbetar 15 personer på bolaget i Sverige, Indien och England.

En och en halv miljon kronor har investerats i bolaget från olika personer enligt Marcus Wiberg.

När två väninnor till mig nyligen besökte Vitryssland hade de höga förväntningar. Nedhyssjade möten i fuktiga källarlokaler där dissidenter under kodade viskningar utbytte regimkritiska slogans och nervösa blickar över axeln ifall storebror skulle komma promenerande med bilan. De blev dock besvikna. Folk satt på fik och gnällde, lika öppet som vi över kollektivtrafiken. “Tja, vi bor ju i en diktatur” var standardöppningen då invånarna svarade på på nyfikna frågor. “Men jag brukar inte demonstrera - det skulle vara för krångligt att förlora jobbet”. Förtrycket är i Vitryssland, åtminstone bland de mina väninnor pratade med, inte så stort att det överskuggar bekvämligheten. Man klickade så att säga unlike på regeringen, men nöjde sig också med det.

Samma passiv-aggressiva metod för att visa sitt missnöje med ett rådande system kan man säga att de 29 678 personer som i sin facebookprofil deklarerat “I Hate Facebook” använder. De utgör visserligen bara tre tusendelars procent av det alltjämt förhärskande sociala mediets samlade användarskara, men de är ändå symboliska för missnöjet som råder mot företaget som på två dagar efter börsintroduktionen tappade motsvarande 130 miljarder i värde. Facebook har dock hittills ridit ut alla stormar. Företagets privacypolicy, som girigt grabbade åt sig allt den kunde av användarnas bilder och information, har kritiserats precis som det faktum att säkerheten flera gånger ifrågasatts och brustit. Dessutom har användarna trogna som en klocka slagit bakut varenda gång nya features introducerats. Ändå står den blå jätten sig stark på väg mot sin miljardte användare. Vanans makt, och bekvämligheten det innebär att stanna kvar, är ju så stark.

Mot den bakgrunden har den svenska startupen Socialmist, som med näbbar och klor vill stjäla åt sig Facebookanvändare, valt en svår strid att utkämpa. “Kommer vi ta användare från Facebook? Ja, utan tvekan” sade den 21-årige grundaren Marcus Wiberg självsäkert till Nyheter24 nyligen, men frågan är om det blir så lätt. Om alla ens kontakter, ja hela ens digitala liv, koncentrerats till ett ställe under flera år krävs ordentliga morötter för att man ska vända det ryggen. Jag har som en av sammanlagt 2000 betatestare provat Socialmist, och kan säga att morötterna än så länge lyst med sin frånvaro.

Det ska sägas att det designmässigt är en underskön upplevelse. Man glider runt mellan snabbladdade sidor med klockrena upplägg, och inte mer än några minuter krävs för att man ska känna sig någorlunda hemmastadd. Det är onekligen en viktig detalj, men som en annan testanvändare statusuppdaterar: “men sen då...?” Det interna musiksystemet, byggt i samarbete med tjänsten Grooveshark, är förvisso smidigare än Facebooks dito med Spotify. Efter en handfull låtar tystnar det dock, och jag möts av budskapet att min dagliga ranson av musik är uttömd. Jag flinar och återgår till Spotify. Längst upp på min feed finns ett bildspel av andra användares uppladdade foton, till synes godtyckligt utvalda, och när jag försöker klicka mig in funkar det inte. Den inbäddade Youtubespelaren är tjusig men utan egentliga perks för mig som ägnat tid åt att designa mitt Youtube som jag vill ha det. Vissa andra tjänster, som fliken “Media”, är duktigt oklara och på det hela taget hittar jag väldigt lite som får mig att stanna kvar. Det finns liksom ingenting nytt.

Det är klart, det finns en “ogilla”-knapp, likt den som hundratusentals personer i åratal efterlyst hos Facebook. Det enda problemet är att det inte är där den slutligen dyker upp. För varför ska Socialmist så tydligt jämföra och kontrastera sig mot Facebook? Socialmists svarta design, snygg som den är, känns med sina röda notifikationsskyltar, väggar och flöden mest som en emo-variant av Facebook - och jag frågar mig varför man utgått från att det är deras format som är det enda gångbara? Som lök på laxen har man valt den mer styltiga delen av Facebooks upplägg att kopiera, och helt bortsett från de intressanta förändringar i interaktion de gjort på sistone - de som gjort att du numera oftare än förr får se vilka bilder dina vänner delat och vilka artiklar de läst i ditt flöde. 

Om det är något som är tydligt är det nämligen att medieanvändandet på nätet går åt ett självuttryckande och -förverkligande håll. Bilder, till exempel, blir som doktoranden i bildanvändande på nätet Lisa Ehlin skrev i SvD härom året “ett sätt att presentera vem man är, en orsak till samtal, ett kollektivt och ickeverbalt narrativ av ett skeende, en direkt och ibland plötslig insyn i en annan människas privatliv och historia”. Dessutom blir de till kommunikativa medel, som i trådarna på det ökända men enorma forumet 4chan där varannan reaktion uttrycks i en refererande bild i stället för i ord. Det här är nya och extremt spännande användningsområden för fotomediet, men ändå ingenting man väljer att fundera över på Socialmist. Bilder bäddas inte in utan måste laddas upp, och man anar inget nyskapande användande av dem så långt ögat når. Facebooks fotoalbum, som fångade precis allas uppmärksamhet år 2007 men ärligt talat inte sett så mycket action på sistone, ekar i väggarna.

Nej, nyckeln till disruptiv sociala medie-framgång år 2012 stavas inte FB. För att Den Svenska Innovationen ska kunna förtjäna sitt namn måste vi förnya synen från företagshåll på hur vi umgås på nätet, och göra det med ett stadigt öga på den verklighet som skyms i skuggan av Facebook. Först då kan värdet av att prova något nytt och okänt överstiga bekvämligheten av att stanna kvar i det varma etablerade umgänget. Men nåja, tills vidare kan du som avslutat ditt konto på trötta gamla Facebook trösta dig genom att pröva på Socialmist. Eller vänta, förlåt, det kan du inte. Du måste ju ha ett Facebookkonto för att ens kunna registrera dig.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Biden fick hjälp av Obama och Clinton på scen

Polisen i Växjö rapporterar om trafikolycka

"En trafikolycka mellan en fotgängar och en personbil sker på Kungsgatan.", skriver polisen på sin hemsida.

Expert: Ålderskrav stoppar inte riskfylld hudvård

Efter en uppmärksammad debatt om ökad användning av avancerad hudvård bland barn har flera företag infört åldersgränser. Det kan sända en viktig signal – men är inte hela lösningen, säger Elmira Tavoosi på Läkemedelsverket.

Bråttom att deklarera för att få pengar i april

1 timme sedan
Rekordstora summor i årets skatteåterbäring leder till att många deklarerar snabbare än normalt. Och nu börjar det bli hög tid att godkänna deklarationen för den som vill ha sina pengar snabbt – då är sista dagen nämligen 3 april.

Höganäs: Polisen rapporterar om trafikolycka

1 timme sedan
"En personbil kör in i mitträcket på Christinelundsvägen i höjd med Domsten.", skriver polisen på sin hemsida.

Två gripna för mordförsök i Bredäng

1 timme sedan
En man fördes allvarligt skadad till sjukhus med ambulans efter ett grovt våldsbrott i Bredäng i södra Stockholm under natten till långfredagen, rapporterar Expressen.