"PR-byråerna är de verkliga vinnarna i Almedalen"
Nyheter24:s debattchef Totte Löfström skriver om Almedalen och ger en halvtidskoll på läget.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Totte Löfström är debattchef hos Nyheter24.
Följ honom på Twitter: @tottelofstrom
Vi har nu kommit till mitten av årets upplaga av politikerveckan i Almedalen. Socialdemokraterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna, Feministiskt initiativ och Özz Nûjen har sina dagar bakom sig, och kvar står Miljöpartiet, Moderaterna, Vänsterpartiet, Folkpartiet och Centerpartiet.
Därför tänkte jag att det kunde vara på sin plats att ta upp några spaningar som vi som är här för Nyheter24 har haft så här långt.
1. Rosévinet
Ja, rosévinet har blivit något av en symbol för Almedalen, men när man väl är här inser man ganska snabbt att det är mer av en myt än verklighet. Hemma på redaktionen föreställer man sig stora badkar med rosévin som vi badar i, och en rosa, sötsliskig dimma som ständigt ligger över Visby i allmänhet, och presscentret i synnerhet. Så är det dock inte, och efter fyra dagar här kan antalet gratisdricka vi fått räknas på en hand; ett glas punch och ett par glas rosé.
2. Retorikexperten
Sveriges mest kända retorikexpert, Elaine Eksvärd, fick en hel del kritik på Twitter för att ha hyllat gårdagens tal av Jimmie Åkesson. Eksvärd svarade på kritiken med att säga att de som kritiserar är partiska för att de inte gillar SD, och att hennes jobb är att bedöma retoriken, inte politiken.
Problemet med det resonemanget är bara att politik och retorik är lika oupplösligt förenade som Sverigedemokraterna och främlingsfientlighet. Retorik handlar inte om yta – det är inte ett skal man döljer sina åsikter i. Tvärt om är konstruerandet av hållbara argument en mycket stor del av retoriken, och därför är det väldigt svårt för Jimmie Åkesson att vara en skicklig retoriker. För att lyckas med detta skulle han behöva rensa bort all felaktig statistik, alla lögner och allt vilseledande, och då skulle det inte vara så mycket kvar av SD:s politik längre.
3. Vänstersvängar
Det har pratats mycket om vänstersvängar de senaste åren. När Håkan Juholt blev ordförande för S kallades det en vänstersväng, när FI började öka i opinionen kallades det en vänstersväng, och när Miljöpartiet sa sig vilja samarbeta med Socialdemokraterna, kallades det en vänstersväng.
I går fick vi dock se den första riktiga vänstersvängen på länge, och det var när Jimmie Åkesson presenterade vad Sverigedemokraterna ska gå till val på: rättvisa pensioner för pensionärer, och hårdbeskattning av storbankerna. Förklaringen till detta är dock ganska enkel; SD är och har sedan Åkesson tog över, varit ett populistiskt parti. Men den politik man sa sig stå bakom tidigare (i stort sätt samma saker som Moderaterna, men kryddat med lite främlingsfientlighet) är inte så himla populär längre. Vad som däremot är populärt är de rödgröna och feministiskt initiativ, så därför plockar man sina förslag därifrån i stället.
4. De verkliga vinnarna
Under Almedalen satsas det otroliga mängder pengar på reklamkampanjer, PR-jippon och seminarier. Bara lokalhyran för en timme på något ställe innanför murarna kan kosta tiotusentals kronor, vilket har fått oss att fundera lite över vilka det egentligen är som tjänar på Almedalen. Pengarna som läggs ner av opinionsbildare, företag och partier skulle nämligen ha kunnat gett många gånger mer uppmärksamhet om de spenderats en vanlig vecka, men av någon outgrundlig anledning envisas de ändå med att storsatsa när det är som svårast att nå ut. Kanske borde PR-byråerna helt enkelt rekommendera sina kunder att spara pengarna i stället?