Den perfekta familjebilen? Vi provkör nya Skoda Octavia
Med över en femtedel av den tjeckiska biltillverkarens totala tillverkningsvolym under det gångna året är Octavia varumärkets tveklöst viktigaste modell. Att Octavia dessutom firar 60-årsjubileum understryker modellens betydelse och långvariga popularitet.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Vi har åkt till Tjeckien för en provkörning av den ansiktslyfta versionen.
Anspråkslös design
Škoda har inte gjort sig kända för att bjuda på särskilt utmanande design. Således var förväntningarna inte högt ställda men de subtila uppdateringarna som genomförts bidrar till att modellen inte ser föråldrad ut.
I tider där marknaden bombarderas av diverse elbilar som försöker se mer eller mindre spektakulära ut så är det befriande med en bil som bjuder på rena linjer. Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt och kalla uppdaterade Octavia för anspråkslöst elegant.
En av de mest tongivande uppdateringarna av exteriören står lyktorna för. Aggressivare form kombineras med full LED-matrisfunktionalitet med 36 rutor som tillval. En annan nyhet på ljusfronten är full LED-bakljus med kristallina element och dynamiska blinkers.
Xpeng G6 provkörd - en vass Tesla-konkurrent
Ingen laddhybrid
I Sverige kommer Octavia att erbjudas med tre drivlinor inledningsvis. Om man vill tanka bensin finns två olika 1,5 TSI-bensinmotorer. Den första med en effekt på 116 hästkrafter där man kan välja att både växla själv eller att det sker automatiskt.
Den starkare bensinmotorn levererar 150 hästkrafter, och där kan man inte välja att växla själv. Så länge man väljer en automatväxellåda till sin bensinmotor så får man även ett mildhybridsystem på köpet oavsett motorstorlek.
Vill man istället tanka diesel finns en 2,0 TDI-motor som levererar 150 hästkrafter och automatisk växellåda. För den som har ett hektiskt schema och måste genomföra transporterna lite snabbare kommer en RS-version att lanseras senare i år. Då får man 265 hästkrafter från en 2,0-liter stor motor som driver framhjulen via en automatväxellåda.
Den observante noterar att både en laddhybrid och ett fyrhjulsdrivet alternativ saknas, vilket är två drivlinor som den tilltänkta målgruppen ofta efterfrågar.
Den stora frågan är om vi får vänta till nästa generation eller om det kan tillkomma framöver? Teknologin för plattformen finns inom koncernen så det är inte helt omöjligt att den nuvarande generationen får ytterligare drivline-alternativ.
Bästa bilen i Sverige är en elbil - enligt ägarna
Digital interiör
I de nya Octavia-modellerna är en 10-tums infotainmentskärm standard, och den kan dessutom uppgraderas till en 13-tumsskärm. Infotainmentskärmen kompletteras av en 10-tums intstrumentpanel och två-zons klimatkontroll som standard.
Till infotainmentsystemet parar man för första gången ChatGPT och röstassistenten Laura som standard. Systemet imponerade inte särskilt mycket under de tillfällena jag försökte använda det. Förhoppningsvis kanske någon framtida uppdatering kan råda bot på det.
Nya Octavia implementerar också det nyckelfria låsningssystemet Kessy som automatiskt känner av var föraren med nyckeln befinner sig och därefter låser eller låser upp bilen automatiskt.
Vi provkör Polestar 3 - räddningen för det krisande bilmärket?
Överkomlig lyx
När det gäller olika utrustningsnivåer som man kan välja följer de samma koncept som vi har sett hos Enyaq samt kommande Superb och Kodiaq. På svenska marknaden kommer Selection, Sportline och RS att erbjudas där interiören kan utrustas i stilarna Lodge, Lounge eller Suite.
I den lyxigaste utgåvan kan man få både ventilering och massage vilket höjer komfortnivån markant. Dessutom är det bruna lädret garvat enligt en miljömässigt hållbar process. Om man vill förstärka premiumkänslan ytterligare kan man kryssa i tre-zons-klimatanläggning och panoramaglastak.
EU inför tullar på kinesiska elbilar
Utökad säkerhet
Eftersom kundgruppen för Octavia till stor del består av familjer så är det glädjande att flera nya säkerhetssystem tillkommer och befintliga uppdateras. Bland annat introduceras ett system som bedömer förarens beteende och varnar om förarens anses vara distraherad.
Dessutom kommer det att bli lättare att parkera då Octavia kommer att kunna parkera och köra ut från svårmanövrerade parkeringsplatser helt själv. Dessutom ska man kunna styra parkeringen via MyŠkoda-appen när man står utanför bilen. En förutsättning för att det ska fungera är att man väljer en drivlina med automatväxellåda.
Vi testar elektriska Mini Cooper - inte en elbil för alla
Avspänt dynamisk
På vägen beter sig den uppdaterade Octavia så som man kan förvänta sig. Beteendet är klart flinkare än storebror Superb även om man behåller en stor dos komfort. Den inställningsbara DCC-stötdämpningen bidrar till att man kan välja om betoningen ska vara på sport eller komfort.
Även i grundutförandet är bilen alltjämt en trevlig bekantskap. Även i högre hastigheter finns god stabilitet och ljudnivån blir aldrig besvärande hög. För de flesta familjer skulle Octavia kunna lösa de flesta transporterna. Det här gäller oavsett om man ser på det ur ett komfort- eller praktikalitetsperspektiv.
Vad betyder orange registreringsskylt? Här är svaret
Spatiöst bagageutrymme
I Sverige, som är kombins förlovade land, kommer inte halvkombin att säljas, utan vi får hålla till godo med det alternativ som lastar mest. Närmare bestämt kan man få in 640 liter när baksätet är uppfällt och 1700 liter om man fäller det.
Baksätet är inte slösaktigt i sin utformning, kineserna med sin förkärlek för förlängda modeller hade säkerligen blivit besvikna, men jag kan sitta bakom mig själv utan några större problem. Tillhör man inte en ovanligt välvuxen familj så kommer Octavia fungera utmärkt. På klassiskt Škoda-vis finns det smarta lösningar som telefonfickor och inbyggd snöskrapa i tanklocket.
Vi testar Volvo XC90 - fortfarande den ultimata familjebilen?
Skoda Octavia imponerar
Den uppdaterade versionen av Octavia balanserar en rad viktiga egenskaper som ofta definierar huruvida man lyckas i segmentet eller inte. Octavia bjuder på tillräckligt god komfort, rafflande praktikalitet och drivlinor som ger tillräcklig prestanda utan att ruinera den potentiella spekulanten med varken inköps- eller drivmedelskostnaden.
Så länge man inte tror sig ha ett enormt behov av fyrhjulsdrift eller vill sitta uppe bland molnen så har jag svårt att se hur någon annan bil har potentialen att lösa vardagens utmaningar bättre än Octavia.
Utifrån ett rent rationellt och praktiskt förhållningssätt lyckas Octavia leva upp till de klassiska kraven på en familjebil. Paketeringen framstår därför som något konservativ men det behöver inte nödvändigtvis vara någonting dåligt.
Första intryck av Škoda Octavia: 4,5/5
Škoda Octavia 1.5 tsi M-hev (2024)
Motor: 1,5-liters I4, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Vikt: 1 591 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4698/1829/1491
Pris: Från 412 200 SEK