Nyheter24
Annons

Körkortet kan förändras efter kuggkaoset – så påverkas du

Publicerad: 4 nov. 2025, kl. 22:01
Bilar som kör och körkort.
Foto: Jonas Ekströmer/TT & Erik Simander/TT

Att ta körkort har länge setts som en självklar del av vuxenlivet. Men för många blivande förare stannar resan redan vid teoriprovet. Statistik visar att en majoritet inte klarar det, och Transportstyrelsen tror sig veta varför. 

Trots att proven inte har blivit svårare, har resultaten ändå gått åt fel håll. Många chansar, kommer oförberedda och underskattar vad som faktiskt krävs för att bli en säker förare. Är du en av dem?

Över hälften klarar inte att ta körkort

Enligt statistik från Riksdagen, som bygger på Transportstyrelsens sammanställning för 2024, klarade endast cirka 41 procent av alla som skrev teoriprovet för körkort, behörighet B, sitt prov. Det betyder att nästan sex av tio kuggade. 

Siffrorna visar en tydlig negativ trend. Mellan 2013 och 2022 minskade andelen godkända stadigt, något som Transportstyrelsen bekräftar i en tidigare granskning:

– När Transportstyrelsen granskade statistik i samband med ett regeringsuppdrag förra året konstaterades bland annat att andelen godkända kunskapsprov minskat under perioden 2013 och 2022, säger Ann-Sofie Masth, pressansvarig på Transportstyrelsen.

Foto: Erik Simander/TT

Varför blir så många underkända?

Transportstyrelsen menar att problemen inte handlar om att proven blivit svårare, utan om att allt fler kommer dit oförberedda.

Annons

– Vi antar att det beror på att fler kommer till prov utan att vara tillräckligt förberedda. Om det beror på att de inte har en klar bild av vilka krav som ställs, inte kan göra en realistisk bedömning av sin egen förmåga eller inte har fått den hjälp de behöver är svårt att svara på, säger hon.

En förklaring kan vara att fler övningskör privat eller anmäler sig själva till provet, utan stöd från en trafikskola.

– Vi kan se att andelen som anmäler sig själva, alltså inte via en utbildare, till förarprov har ökat under perioden. Det är inte en säker indikation på hur de faktiskt har utbildats, men har en tydlig koppling till resultaten, säger hon.

Samtidigt går det allra bäst för unga som går via en trafikskola.

– De som lyckas bäst på kunskapsprovet är 18 till 19-åringar som anmälts via trafikskola och för den gruppen går de inte sämre än tidigare, tvärtom, men den gruppen har blivit mindre.

Foto:Ingvar Karmhed/SvD/TT

Vad som påverkar resultatet på teoriprovet

Körkortselever ser inte heller ut som förr. Fler är äldre, och fler skriver provet på andra språk än svenska. 

Annons

– Vi vet att fler personer gjorde kunskapsprovet på andra språk än svenska 2022 än 2013 och att andelen provtagare som är över 30 år har ökat.

Men trots förändringen i elevgrupper har Trafikverket inte gjort några medvetna ändringar i provets svårighetsgrad. 

– Trafikverket strävar efter att hålla provets svårighetsgrad jämförbar över tid.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Så vill myndigheten vända trenden

Transportstyrelsen har i ett regeringsuppdrag föreslagit flera förändringar i körkortsutbildningen, med målet att fler ska klara proven och komma bättre förberedda. 

Annons

– I regeringsuppdraget föreslog Transportstyrelsen ett antal åtgärder som syftade till att utveckla förarutbildningssystemet så att fler blivande förare skulle komma bättre förberedda till förarprovet och klara det på färre försök, säger hon och fortsätter:

– Det handlade om åtgärder som sammantaget var tänkta att ge de blivande förarna bättre stöd under utbildningen och därmed bättre förutsättningar att tillgodogöra sig de kunskaper och färdigheter som krävs för att bli trafiksäkra, risk- och miljömedvetna förare. Förslagen syftade också till att göra det enklare för de blivande förarna att förstå vad som ingår i utbildningen och vilka mål som ska uppnås och därmed lättare att planera och genomföra sin förarutbildning på ett effektivt sätt.

I dag tilldelar Transportstyrelsen tillstånd till trafikskolor, föreskriver om innehållet i förarutbildning och prov och har också i uppdrag att föreskriva om och utöva tillsyn över introduktionsutbildning, riskutbildning och förarprövningen. Målet är att utbildningen ska innehålla det en blivande förare behöver och hålla god kvalitet.

Förändringarna väntas ta form först när regeringen beslutat om det nya körkortsdirektivet som ska implementeras de kommande åren. 

Foto: Henrik Montgomery/TT

Så många svenskar kuggade körkortet i fjol

  • Totalt antal genomförda teoriprov behörighet B: Cirka 373 600 personer.
  • Andel godkända: 41 procent.
  • Andel underkända: 59 procent.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons