Snålaste dieselbilen – här är topplistan
En dieselbil är fortfarande ett bra alternativ för den som kör långa sträckor. Denna sammanställning visar den snålaste dieselbilen du kan köpa.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Att avgöra vilken som är den snålaste dieselbilen borde egentligen inte vara svårare än att titta på de officiella förbrukningssiffrorna från tillverkaren.
Det är emellertid sällan som de officiella siffrorna stämmer med den reella förbrukningen när bilen används.
Läs mer: Uppror hos Audi: Anställda bränner däck och gömmer bilnycklar
Databas visar verklig förbrukning
På den tyska databasen Sprintmotor finns i stället data som bilägare själva rapporterar in, vilket Vi Bilägare har rapporterat om.
Där kan man således se hur mycket bensin eller diesel som olika bilmodeller drar i verkligheten.
Här är de 10 snålaste dieselbilarna som du kan köpa.
Läs mer: Sjuka bötern: 1,3 miljoner för BMW-förare i Schweiz
Snålaste dieselbilen: En 20 år gammal Audi
Med tanke på att den tekniska utvecklingen hela tiden går framåt hade man lätt kunnat tro att den snålaste dieselbilen skulle vara en modern vagn med den senaste tekniken.
I själva verket ockuperas förstaplatsen emellertid av en drygt 20 år gammal Audi, i form av modellen A2 3L. Modellen lanserades redan år 2001 och namnet reflekterar den officiella bränsleförbrukningen på under 3 liter per 100 kilometer. I verkligheten drar bilen 3,6 l/100km.
På andraplatsen i listan finner vi Volkswagen Lupo 3L, som använder samma drivlina som Audin men i en mer traditionell kaross, med en förbrukning på 3,7 l/100km.
Därför är Audi A2 3L snålast
Anledningen till att en över 20 år gammal Audi fortfarande är den snålaste dieselbilen är att den är specialbyggd för att gå snålt.
Karossen är optimerad för ett lågt luftmotstånd och byggd helt i aluminium för att vara så lätt som möjligt. Den lilla dieselmotorn är parad med en robotstyrd växellåda som är optimerad för bästa bränsleekonomi.
De kronor man sparade vid pumpen fick man dock spendera hos bilhandlaren. Nypriset var skyhögt för en småbil och resultatet blev att bilen såldes i små volymer.
Läs mer: Transportstyrelsen höjer flera avgifter – så påverkas du
De snålaste dieselbilarna är gamla
Något som är slående när man tittar på listan över de 10 snålaste dieselbilarna är att den nästan helt utgörs av äldre bilmodeller.
Under de drygt 20 år gamla syskonbilarna Audi A2 3L och Volkswagen Lupo 3L i listan finner vi 90-talsvagnarna Citroën AX och Smart Fortwo.
Efter det kommer de tre systerbilarna Peugeot 107, Citroën C1 och Toyota Aygo, som lanserades i mitten av 00-talet.
Detta kan troligtvis förklaras av att moderna dieselbilar tenderar att vara både större och framför allt tyngre, vilket gör dem törstigare.
Läs mer: Varm eller kall bil när man kontrollerar oljan? Här är svaret
Topp 10 snålaste dieselbilarna
Audi A2 3L, 3,6 l/100km
Volkswagen Lupo 3L, 3,7 l/100km
Citroën AX, 4,2 l/100km
Smart Fortwo, 4,2 l/100km
Peugeot 107, 4,3 l/100km
Citroën C1, 4,3 l/100km
Toyota Aygo, 4,6 l/100km
Citroën C4 Cactus, 4,7 l/100km
Seat Arosa, 4,7 l/100km
Peugeot 208, 4,7 l/100km