Sluta med detta när du byter däck – 58 procent gör fel
Vintern är snart här, och det är därmed snart dags att byta däck. Nu avslöjar experterna ett fel som 58 procent gör när de byter däck, som de bör sluta med.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Experterna på Däckspecialisternas Riksförbund uppdaterade nyligen sina råd kring däckbyten, rapporterar Vi Bilägare.
I samma artikel avslöjar organisationens expert Lasse Dahlqvist också några andra vanliga fel som svenska bilister gör när de byter däck.
Tänk på detta när du byter däck
Enligt statistiken är svenska bilister bra på att byta däck, då det inte är någon skillnad i hur många däck som lossnar på de bilar där ägaren har bytt hjul själv och de där jobbet är gjort på verkstad.
Det finns dock några viktiga saker att tänka på när man byter däck, enligt Lasse Dahlqvist.
Det gäller dels att se till att kontaktytan mellan fälgen och navet är ren. Sommar- och vinterfälgarna ha olika avtryck, och man vill undvika att det ligger smuts och partiklar mellan däcket och fälgen. Då ökar risken för tappade hjul.
Har man köpt nya fälgar är det också viktigt att kontrollera att koningen på hålen i fälgen och hjulbultens huvud stämmer överens.
MISSA INTE:
Ändrade råd till alla bilägare – inför vintern
Ska du köpa bil? Då måste du kontrollera detta
“Onödigt många personskador”
En annan viktig säkerhetsåtgärd är enligt Dahlqvist att undvika att använda bilens originaldomkraft när man byter däck. Man ska i stället köpa en rejäl domkraft, och inte glömma att palla upp bilen med en träkloss.
Vi ser för många onödiga personskador vid däckbyten, säger han till Vi Bilägare.
58 procent gör detta fel
Dahlqvist lyfter också ett fel som majoriteten av de som byter däck hemma gör.
Det handlar om huruvida man smörjer hjulbultarna på något sätt i samband med däckbytet, vilket 58 procent anger att de gör. Det ska man sluta med, enligt experten.
– Det blir bara sämre. Det räcker att rengöra och använda momentnyckel. Då minimerar man risken för tappade hjul, säger han till Vi Bilägare.
En momentnyckel är ett verktyg som indikerar när hjulbulten har uppnått korrekt åtdragningsmoment, vilket minskar risken att man drar åt för hårt eller för löst.
MISSA INTE: