Detta drabbar äldre kvinnor med rollator i trafiken
Sverige sticker ut när det gäller en särskild typ av olyckor, visar en ny studie. Särskilt utsatta är äldre kvinnor, och användare av rollatorer och rullstolar.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
En ny studie från Karlstads universitet i samarbete med Chalmers industriteknik har tittat på statistik från åren 2000 till 2021 ur Transportstyrelsens olycksdatabas.
Det man har upptäckt är att Sverige sticker ut när det gäller en särskild typ av olyckor i trafiken.
Ovanligt vanliga olyckan i Sverige
Olyckstypen i fråga är påbackningsolyckor, som utgör 12 procent av alla trafikolyckor med fotgängare i Sverige.
Det betyder att påbackningsolyckor är betydligt vanligare i Sverige än i exempelvis USA eller Frankrike, där motsvarande siffra ligger på 7 procent.
– Olyckorna sker främst under helger, vanligtvis mellan 9 och 16, i dagsljus. Parkeringsplatser i stadsområden är särskilt utsatta, säger Khabat Amin, statistiker och trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen och doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet
– Trots att personbilar oftast är inblandade i dessa olyckor, är det lastbilar och bussar som orsakar flest dödliga påbackningsolyckor, fortsätter han.
Äldre kvinnor särskilt utsatta
Något man pekar ut som särskilt allvarligt är att en fjärdedel av påbackningsolyckorna involverar smitningar, där man inte kan identifiera varken fordon eller förare.
De fotgängare som är särskilt utsatta för påbackningsolyckor är äldre, ofta kvinnor, samt de som använder hjälpmedel som en rullstol eller en rollator.
Man ser också att barn under 17 år är inblandade, i synnerhet på garageuppfarter.
Förarna vid olyckorna är oftast män, i åldrarna 18 till 54 år.
MISSA INTE:
Kan man dömas för rattfylleri med 0,1 promille i blodet?
När gäller inte högerregeln? Här är svaret
Så ska olyckorna undvikas
I studien pekar man ut ett antal åtgärder som kan behövas för att minska antalet påbackningsolyckor.
Detta innefattar både tekniska lösningar och en ökad medvetenhet hos förarna.
En lösning kan vara ändrad stadsplanering där parkeringsplatser utformas för att minimera backning, samt skyddade gångvägar som separerar fotgängare och fordon.
Även förarstödsteknik som backkameror, backsensorer och autobroms anser man är viktiga verktyg för att få ner antalet olyckor.
MISSA INTE: