Snart väntar stora förändringar för alla som köper ny bil i Europa. Det handlar om mer än motorteknik eller utsläppt, nu införs ett nytt sätt att dokumentera och visa information om bilens miljöpåverkan.
För dig som äger en bil kan det låta som ännu en administrativ detalj, men förändringen kan göra det enklare att ta del av viktig information om din bil. Myndigheter och tillverkare arbetar just nu med att göra utsläpp, bränsleförbrukning och elbilsräckvidd ännu mer tillgängliga än tidigare.
I praktiken handlar det om ett nytt slags "digitalt" pass för bilen. Men vad innebär det egentligen, och vem påverkas av de nya reglerna? Nyheter24 har pratat med en expert som reder ut frågan.

Nytt "pass" införs för alla nya bilar
Från och med november 2027 måste alla nya personbilar och lätta lastbilar som registreras i EU ha ett miljöpass. Kravet omfattar både bilar med förbränningsmotor och elbilar. Per Öhlund, utredare på Transportstyrelsen förklarar de nya kraven så här:
– I de nya euro 7 reglerna finns krav att fordonstillverkare ska tillhandahålla ett miljöpass till användaren som ska vara tillgängligt i fordonet, säger han i en intervju med Nyheter24.
Han förklarar att passet kan göras i bilens display eller genom en QR kod som bilägare kan använda för att få informationen.
– Reglerna säger också att miljöpasset ska var enkelt tillgängligt och får inte döljas långt ner i ett menyerna om tillverkaren väljer att använda fordonets display och system, fortsätter han.
Miljöpasset omfattar alla typer av fordon, även eldrivna.
– Miljöpasset, eller EVP, i enlighet med euro 7 reglerna omfattar även eldrivna fordon, där bland annat elektrisk räckvidd och elenergiförbrukning ska anges.

Statisk information – ingen löpande uppdatering
En vanligt fråga är om miljöpasset i framtiden kan bli dynamiskt och uppdateras löpande efter hur bilen slits eller används. Så är det inte, säger Öhlund:
– Miljöpasset är individuellt för varje producerat fordon och innehåller information om till exempel bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp, elektrisk räckvidd om det är eldrivet och så vidare, säger han och tillägger:
– Det är alltså ingen ny information jämfört med dagens fordon. Informationen finns redan i dag i de certifikat som tillverkaren utfärdar för varje producerat fordon, certifikat som används vid registrering av ett nytt fordon.
Han förklarar att uppgifterna i miljöpasset är fasta och bestäms av bilens typgodkännande och den utrustning bilen har när den tillverkas. Det som är nytt med euro 7 är att denna information måste göras betydligt enklare för bilägaren att hitta och ta del av.
För elbilar tillkommer dessutom ett batteripass, med krav på att batteriet ska behålla minst 80 procent av sin kapacitet under fem år eller 10 000 mil. Men det styrs av ett annat EU-regelverk och ingår inte i Transporstyrelsen.

Kontroller sker genom stickprov
Kommer Transportstyrelsen införa nya rutiner eller sanktioner? Enligt Öhlund följer kontrollerna samma modell som i dag:
– Vi har i dag redan skyldighet att göra kontroller av fordon för att säkerställa att de uppfyller kraven enligt det typgodkännande som tillverkaren fått. I det kommer även att ingå att kontrollera att miljöpasset finns och är korrekt, säger han och fortsätter:
– Dessa kontroller kan så klart inte göras på varje enskilt fordon utan görs stickprovsmässigt med riskbaserade kontroller, säger han.

Kostnader osäkra – men kan påverka bilpriser
Hur mycket dyrare kan bilarna bli när tillverkarna anpassar sig till reglerna går i dag ännu inte att svara på, enligt Öhlund.
– Det har till viss del gjorts en konsekvensanalys av EU kommissionen i samband med att de presenterade förslaget till ny rättsakt om euro 7 till förhandling i EU. Det är dock svårt att göra en rättvis skattning så tidigt i processen eftersom att när reglerna väl är antagna så kommer tillverkare att utveckla fordon och teknik för att optimera produktionskostnader till de faktiska euro 7 fordonen som kommer att sättas på marknaden, säger han.
Med andra ord: även om EU räknat på tänkbara kostnader är det för tidigt att veta vad det faktiskt landar på, eftersom biltillverkarna justerar både teknik och produktion när reglerna väl är helt klara.

Det här är miljöpass/EVP
Gäller: Alla nya personbilar och lätta lastbilar som säljs och registreras i EU.
Införs: Tillsammans med de nya Euro 7-reglerna, planerat från slutet av 2020-talet.
Syfte: Göra det enklare att jämföra bilars miljöpåverkan och driftkostnader.
Innehåll: Bränsleförbrukning, elförbrukning, koldioxidutsläpp, uppgifter om elbilsräckvidd och andra miljörelaterade data om fordonet.
Form: Visas digitalt i bilens system och/eller via QR-kod.
För elbilar: Kompletteras av ett särskilt batteripass med krav på att batteriet ska klara minst 80 procent kapacitet i fem år eller 10 000 mil.

Så påverkas du med bil
För dig som köper en ny bil handlar de nya reglerna främst om bättre, enklare åtkomst till information som redan i dag finns i bakgrunden. Miljöpasset samlar detta på ett ställe, direkt i bilen, så att du slipper leta i dokument eller registreringsuppgifter.
Det är fortfarande tillverkarna som ansvarar för datan och dess korrekthet, medan myndigheterna fortsätter med sina befintliga kontrollrutiner genom stickprov. Så, med andra ord, passreglerna innebär främst ökad transparent, inte mer jobb för bilägare.




