Finns bara som diesel: Så bra är nya Audi A5 Avant
För 30 år sedan introducerades Audi A4, en modell som kom att bli en av märkets hörnstenar. Nu har fyran blivit en femma. Marcus Berggren reste till Nice för att provköra den nya Audi A5 Avant.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Audi A4 har alltså bytt namn till Audi A5 och lämnar därmed sitt tre decennier gamla modellnamn bakom sig.
Detta namnbyte följer Audis nya namnsystem, där jämna siffror nu är reserverade för elbilar och udda siffror för bilar med förbränningsmotor.
MISSA INTE
Vår podd om bilar - Under Huven
Fortsatt kris för viktiga industrin
Nya Audi A5 är en helt ny bil
Marcus Berggren reste dock inte hela vägen till Frankrike för att delta i en namnändringsceremoni – utan nya Audi A5 är en helt ny bil och markerar även början på en ny generation inom Audi.
Audi A5 är den första modellen som byggs på märkets nya plattform, Premium Platform Combustion (PPC).
Med nya Audi A5 siktar Audi på att höja nivån både i premiumkänsla och design. Interiören är helt omarbetad, och bilen har fått en ny elektronisk arkitektur.
Målet har varit att skapa en sportigare körupplevelse kombinerat med en hög grad av digitalisering. I Sverige lanseras till att börja med Audi A5 Avant med dieselmotor, men fler varianter kan väntas på sikt.
När man sätter sig bakom ratten
Vår provkörning startade i Nice och tog oss rakt upp i bergen, längs slingrande vägar, genom charmiga franska byar och på större landsvägar. Det första man lägger märke till bakom ratten är den nya, omsorgsfullt designade, om något tråkiga, interiören.
Audi har gett bilen ett uppdaterat infotainmentsystem och en ny layout, där användarvänlighet och en förarorienterad känsla är i fokus.
Enligt Audi är interiören "konsekvent utformad för att möta användarnas behov" och satsar på att vara intuitiv.
Den här filosofin gör att interiören känns genomtänkt och präglad av tysk precision, med tydligt fokus på användarvänlighet.
Audi har satsat stort på digitalisering i A5, som är utrustad med en digital instrumentpanel på 11,9 tum och en infotainmentskärm på 14,5 tum. Vår testbil var dessutom försedd med en extra passagerardisplay på 10,9 tum som tillval.
Det finns gott om knappar för enklare åtkomst, och kontroller för ljus, backspeglar och barnlås har nu flyttats till förardörren, ovanför fönsterhissens reglage.
Baksätet erbjuder gott om takhöjd och benutrymme, även om lårstödet är något begränsat. Bagageutrymmet rymmer upp till 476 liter med sätena uppfällda och kan utökas till 1 424 liter när sätena fälls ned.
MISSA INTE
Detta får du göra på bilen – från oktober
Så parkerar du på Arlanda – för 20 kronor per dag
En sportigare approach
I Sverige lanseras Audi A5 inledningsvis endast som kombimodell med en tvåliters dieselmotor på 204 hästkrafter med fyrhjulsdrift.
Denna version är utrustad med Audis mildhybrid plus-system, där en elmotor på 24 hästkrafter assisterar under acceleration. Detta hjälper inte bara till att sänka bränsleförbrukningen utan gör också drivlinan betydligt mer responsiv.
När gaspedalen trycks i botten, ger elmotorn en extra skjuts innan dieselmotorn helt tar över, vilket råder bot på den viss tröghet som funnits i äldre Audi-modeller.
Dieselmotorn är tyst och raffinerad, och Audi A5 känns balanserat kraftfull – tillräckligt för smidiga omkörningar utan problem.
Styrningen är direkt, men något lätt i komfortläget, även om det bidrar till en sportig känsla. Bilen bjuder inte på extrem körglädje, men den är förlåtande och lätt att köra på kurviga vägar. Jämfört med föregående Audi A4-generation erbjuder A5 en mer engagerande körupplevelse.
Fjädringen är väl avstämd och hanterar ojämnheter i vägen effektivt, vilket gör att Audi A5 känns mjuk och bekväm, samtidigt som bromsarna känns gedigna.
I Dynamic-läget, som är Audi-språk för sportläget, blir fjädringen styvare, styrningen tyngre och växellådan mer responsiv.
Skillnaden är dock inte dramatisk, troligen på grund av testbilens mer komfortorienterade drivlina. Även om Audi A5 klarar sportigare körning utan problem, är den mest njutbar i ett lugnare tempo – särskilt i dieselversionen.
Körupplevelsen är inte spännande, men Audi A5 imponerar med sin trevliga och kompetenta känsla på vägen.
Audi A5 Avant är en trevlig pjäs
Under de senaste 30 åren har Audi finslipat sitt koncept för det konkurrensutsatta mellanklassegmentet, och den erfarenheten märks tydligt i nya Audi A5. Bilen känns genomtänkt och välutvecklad på alla sätt.
Kvalitetskänslan är hög, körupplevelsen behaglig, och den tvåliters dieselmotor som lanseras i Sverige är både kraftfull och förfinad.
Med god räckvidd, starkt vridmoment och hög komfort är den idealisk för långa körningar. Hur den faktiskt står sig mot sina tyska rivaler återstår att se vid ett mer ingående test på hemmaplan.
MISSA INTE
Dyraste elbilen att försäkra – 50 000 kronor om året
Elbilar förlorare med nya regler – så undviker du kostnaderna
Första intryck av nya Audi A5 Avant: 4,5/5
Audi A5 Avant (2025)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 204 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,9 sekunder
Toppfart: 236 km/h
Vikt: 1 900 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4829/1424/1860 mm
Pris: Från 559 000 SEK