Undvik farliga missen – när du ska byta däck
Vi är mitt i hjulbytartider, då sommardäcken ska bytas ut mot vinterdäck. När du ska byta däck finns det en farlig miss som du måste undvika enligt experterna.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
För många innebär byte till vinterdäck att man måste frakta hjul inne i bilen, till och från själva däckbytet.
Om man inte passar sig kan detta lätt bli en livsfarlig situation. Det visar test från den tyska bilägarorganisationen ADAC.
Farliga felet du ska undvika
Felet många gör är att de har däcken liggande löst i bilen med baksätet nedfällt, i tron att framstolarna kommer att stoppa däcken vid en krock.
I själva verket kan detta upplägg lätt leda till att däcken i bakluckan förvandlas till livsfarliga projektiler.
Livsfarliga projektiler
ADAC genomförde test med en lös uppsättning däck liggande bak i en Volkswagen Golf av den femte generationen, med baksätet nedfällt.
Vid en krock i den relativt låga hastigheten 50 km/h visade det sig att de osäkrade däcken kunde bli livsfarliga. Ett av däcken flög fram mot förarstolen, slet av nackstödet, passerade över förarens huvud och slog i vindrutan.
ADAC noterar i rapporten att däckets vikt vid krocken momentärt multipliceras med mellan 30 och 50 gånger, vilket innebär att ett däck med en vikt på 15 kg väger runt 600 kilo när det flyger genom bilen.
Även när man testade hårda inbromsningar eller undanmanövrar rörde sig däcken på ett farligt sätt.
“Extremt farligt”
Med så stora krafter i rörelse är det inte förvånande att osäkrade däck kan orsaka stor skada vid en krock.
Att transportera lösa däck bak i bilen är således inte att rekommendera, och beskrivs som “extremt farligt av ADAC.
För att undvika att de blir livsfarliga vid en krock ger ADAC ett antal tips på hur man bör säkra dem i bilen.
MISSA INTE:
När gäller inte högerregeln? Här är svaret
Bilarna som håller längst – ett märke slår alla andra
Så ska du göra med däcken
En lösning är att ställa hjulen bredvid varandra och trä ett godkänt spännband genom centrumhålen på samtliga fälgar. Bandet fästs sedan i öglor i golvet på bagageutrymmet och spänns åt hårt.
Ett lastnät som läggs över däcken och säkras i fyra fästpunkter i golvet är ett ännu bättre alternativ.
En annan lösning, om däcken får plats utan att fälla sätena, är att knäppa säkerhetsbältena i baksätet i den motsatta sidans bälteslås. Detta ger extra stöd för ryggstödet. Man rekommenderar inte att någon sitter i baksätet när man transporterar däck i bakluckan.
Om samtliga hjul inte får plats i bagageutrymmet kan ett hjul transporteras på varje sida mellan framstolen och baksätet, och klämmas fast genom att man skjuter bak stolen så långt som möjligt.
MISSA INTE: