Vid nyår införs det för första gången en miljözon av klass 3 i Sverige, närmare bestämt i centrala Stockholm.
Efter den 31 december kommer det inte vara tillåtet att köra in i området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen, om man kör en bil som inte är en elbil, en gasbil med utsläppsklass Euro 6, eller en bränslecellsbil.
Det innebär att bilar som drivs med bensin, E85 eller diesel inte kommer att vara välkomna.
Flera fordon undantas från reglerna
Det finns dock ett antal undantag då det är tillåtet att köra inom miljözon 3 med fordon som normalt sett inte hade varit välkomna.
Dessa kretsar främst kring fordon som används till ett specifikt syfte, eller av specifika personer. Exempelvis är fordon som används i yrkesutövning av en polis, en läkare, en veterinär, eller annan räddningstjänst även i framtiden välkomna i miljözonen.
Det finns dock en kategori av fordon som privatpersoner utan förbehåll kan använda inom den nya miljözonen, även om de drivs av bensin.
MISSA INTE:
Kryphålet för att köra på bensin i miljözonen
Fordonskategorin i fråga är motorcyklar och mopeder, som även i framtiden kommer att vara tillåtna att köra inom miljözonen.
Det innebär att den som tar sig runt i staden på en bensindriven tvåhjuling fortfarande kan köra hela vägen fram till sin destination i hela staden.

Skulle man lyckas lägga beslag på en av de få dieseldrivna motorcyklar som har tillverkats genom åren kommer även denna att vara tillåten att använda i miljözonen.
Stockholms stad är noga med att poängtera att undantagen för miljözon klass 3 styrs av trafikförordningen, och att man inte har möjlighet att justera dem.
Till skillnad från miljözon klass 2 som redan finns på andra håll i Stockholm omfattas veteranbilar, med en ålder på 30 år eller mer, inte av undantagen.
MISSA INTE: