När det kommer till framkomlighet är en fyrhjulsdriven bil det självklara valet på vintern. En bil med fyrhjulsdrift löper också mindre risk att sladda och slira på halt underlag.
Med detta i åtanke kan fyrhjulsdrift också antas vara det självklara valet för den som vill åka säkert på vintern.
Så är emellertid inte nödvändigtvis fallet, enligt Folksam.
MISSA INTE: Vår podd om bilar - Under Huven
Fyrhjulsdrift är farligare på vintern
Att man har mer kontroll på halt underlag om bilen är fyrhjulsdriven må vara hänt, men trots detta visar Folksams studie att fyrhjulsdrivna bilar är betydligt mer olycksdrabbade.
Närmare bestämt ökar olycksrisken på halt underlag med mellan 20 och 30 procent om man kör en fyrhjulsdriven bil i stället för en tvåhjulsdriven bil, enligt en Folksam-studie från 2017.
På torrt eller vått väglag är olycksrisken däremot densamma för två- och fyrhjulsdrivna bilar.
Därför ökar olycksrisken med fyrhjulsdrift
Att olycksrisken för fyrhjulsdrivna bilar är högre kan inte nödvändigtvis härledas till att de erbjuder sämre kontroll på halt underlag, utan snarare att man inte märker lika tydligt när vägbanan är hal.
I en tvåhjulsdriven bil märks halt underlag relativt tidigt, då drivhjulen lättare börjar att spinna än i en fyrhjulsdriven bil.
Något som stödjer denna teori är att hastigheten tenderar att vara 10 procent högre när en fyrhjulsdriven bil krockar, enligt Folksams statistik.
MISSA INTE:
Ger en falsk säkerhet
Med andra ord ger fyrhjulsdriften en falsk trygghet som kan leda till fler olyckor.
– Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden. Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven.
Det sade Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam, i samband med att studien presenterades.
Kör man en bil med fyrhjulsdrift är det alltså inte nödvändigtvis läge att byta till tvåhjulsdrift för säkerhetens skull. Snarare gäller det att man är medveten om hur bilen kan maskera hur halt det faktiskt är, och anpassar sin körstil efter detta.
MISSA INTE: