Batteri Volvo laddhybrid
Att byta batteri i en gammal Volvo laddhybrid kan bli en dyrbar historia - Foto: Volvo Cars

505 000 kronor för nytt batteri till Volvo laddhybrid

Att byta batteri i en gammal laddhybrid kan bli en dyr historia. Det blev en verkstad nyligen varse när de skulle byta batteri på en gammal Volvo V60.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

En av de stora farhågorna som folk har när det gäller äldre elbilar och hybrider är att man ska tvingas byta det stora högspänningsbatteriet till en hög kostnad.

En verkstad blev nyligen varse precis hur ohyggligt dyrt det kan bli att ersätta batteriet i en gammal laddhybrid, rapporterar Carup. Detta att man fick i uppdrag att utföra detta arbete på en Volvo V60.

MISSA INTE: Vår podd om bilar - Under Huven

Havererat batteri i Volvo V60 laddhybrid

Verkstaden i fråga heter EV Clinic och är baserad i Kroatien, och är kända som experter på reparation och felsökning av elbilar.

Nyligen fick man in en Volvo V60 D6 Twin Engine, vilket var märkets första laddhybrid för över 10 år sedan, som var i behov av ett nytt hybridbatteri.

Strömförande kaross och dörrhandtag

Efter att ha undersökt batteriet kom man fram till att det borde ha bytts för länge sedan.

Battericellerna hade svällt, och på grund av detta hade både bilens kaross och dörrhandtag periodvis varit strömförande enligt verkstaden. Detta är något som orsakas av överhettning i mycket slitna batterier.

Nytt batteri kostar 505 000 kronor

Batteriet var alltså bortom räddning, och när EV Clinic undersökte vad ett nytt batteri skulle kosta gjorde de en chockerande upptäckt.

Prislappen låg nämligen på motsvarande 505 000 kronor.

Verkstaden beskriver att valet praktiskt taget blir att köpa ett nytt hybridbatteri, eller en helt ny Tesla Long Range.

MISSA INTE:

Dystert rekord för tyskt bilmärke

Detta ska du alltid ha i bilen – risk för böter

Högre risk i laddhybrid

Med denna historia i åtanke är frågan om den som äger eller är spekulant på en elbil eller laddhybrid bör vara orolig.

Det första som är viktigt att poängtera att Volvon i fråga vid bytet hade gått hela 52 000 mil, vilket är en aktningsvärd sträcka för vilken bil som helst att avverka.

En ny studie från Tyskland visar också att batterierna i elbilar faktiskt håller betydligt bättre än man tidigare har trott.

Enligt EV Clinic är dock risken för batterihaveri större i en laddhybrid än i en ren elbil. 

Anledningen är att batteriet i en laddhybrid är betydligt mindre än i en elbil, och därför utsätts för större påfrestningar och slits snabbare. Enligt verkstadens erfarenhet är 20 000 mil en mer realistisk livslängd för batteriet i en laddhybrid.

MISSA INTE:

Så bra håller batteriet i en elbil

Nya Taxi-regler efter nyår – passagerare och förare påverkas

Bil
/
stats