Avslöjat: Då skyddar reflex sämre i trafiken
Att bära varselkläder eller reflex kan öka säkerheten när man rör sig till fots i vintermörkret. Ett nytt test visar dock ett läge då reflexer ger sämre skydd.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Moderna bilar är utrustade med flera automatiserade säkerhetssystem, designade för att hjälpa föraren att undvika olyckor.
En ny studie från amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) pekar emellertid på en allvarlig brist i ett viktigt säkerhetssystem.
MISSA INTE: Vår podd om bilar - Under Huven
Test av automatiska nödbromssystem
Testet fokuserade på hur de automatiska nödbromssystem som finns på nya bilar presterar mot fotgängare i mörker, och det visade sig att de lämnar mycket att önska.
I studien använde man sig av en Honda CR-V, en Mazda CX-5 och en Subaru Forester, som samtliga var av 2023 års modell.
Poängen med de automatiska nödbromssystemen är att de ska aktivera bromsarna om föraren inte reagerar på ett plötsligt hinder i vägen.
Systemen reducerar enligt IIHS krockar med fotgängare med 27 procent, men den siffran är i huvudsak förknippad med körning i dagsljus.
Fungerar dåligt i mörker
I mörker visar det sig emellertid enligt IIHS att systemen knappt gör någon skillnad. Tyvärr är det just i mörker som de flesta incidenter mellan bilar och fotgängare inträffar.
Vid en fart på 40 km/h körde både Hondan och Mazdan i en överhängande majoritet av fallen på testdockorna, oavsett hur de var klädda.
Subarun presterade bättre än de två andra bilarna, och lyckades stanna innan den brakade in i dockan i alla test utom ett.
MISSA INTE:
Elbilsmisären i Malung: Därför blev det kaos vid laddarna
Allt fler får problem med begagnade bilar - "stor besvikelse"
Sämre skydd med reflexer
Testet då Subarun inte lyckades undvika en krock var oväntat nog när testdockan var iförd kläder med reflexer, vilket normalt sett är ett sätt att som fotgängare synas bättre i mörkret.
Hondan och Mazdan visade också upp ett liknande mönster.
När testdockorna var klädda i svart bromsade bilarna in något – om än inte tillräckligt – innan kollisionen, men när de var försedda med reflexer saktade bilarna inte ner alls.
– Placeringen och rörelsen av reflexband på delar av byxor och jackor tillåter förare att snabbt identifiera rörelsemönstret som en person, säger David Kidd, senior forskare på IIHS.
– Däremot hade reflexbandens rörelser tyvärr inte samma inverkan på de automatiska nödbromssystemen vi testade, och förvirrade troligtvis deras sensorer, fortsätter han.
MISSA INTE: