Totalt finns det 27 499 personliga registreringsskyltar i omlopp – den högsta siffran någonsin.
Av dessa är 20 380 på ett fordon i trafiken.
– Vi ser en uppgång i antalet beviljade personliga registreringsskyltar under förra året. Det är tydligt att människor vill sticka ut och synas i trafiken, säger Eva Isaksen, utredare på Transportstyrelsen.
Det skriver Transportstyrelsen i ett pressmeddelande.
MISSA INTE:
Påhittigt värre
– Människors uppfinningsrikedom är stor, och det är ofta rätt roligt att läsa deras ansökningar. Samtidigt kan det ibland vara svårt att förstå innebörden i en efterfrågad skyltkombination. Då begär vi en förklaring från den som ansökt, säger Eva Isaksen.
Ansökningarna som kommer in rör allt från miljöansvarstagande, geografiska anspelningar och hänvisningar till olika typer av bilmodeller.
Inte alla får grönt ljus
Det finns en del krav för att en personlig registreringsskylt ska godkännas:
- Kombinationen måste vara ledig
- Den måste ha mellan två och sju tecken
- Den ska inte kunna blandas ihop med en ordinarie regnummer
- Kombinationen får inte väcka anstöt
– Oftast är det förhållandevis enkelt att konstatera att en skylt ska beviljas eller avslås. Men ibland krävs diskussioner bland oss i den grupp med utredare som prövar de här ansökningarna, och de kan ibland bli intensiva, avslöjar Eva Isaksen.
MISSA INTE:
Höjd avgift för 2025
Den totala kostnaden för att ha personlig skylt är 6 900 kronor. Den man köper är rätten till att använda sig av kombinationen och den gäller i 10 års tid.
Av dessa 6 900 kronor går 5 500 kronor till ”Skyltfonden”, en fond hos Trafikverket som det går att söka bidrag från för trafiksäkerhetshöjande projekt.
Under de senaste tio åren har drygt 100 miljoner kronor delats ut.
Utöver det tillkommer en avgift som ska täcka Transportstyrelsens administrativa kostnader för licensen under tio års tid.
– Personliga registreringsskyltar är något som ger leenden och reaktioner i trafiken, men det är också ett sätt att finansiera arbetet med att förbättra trafiksäkerheten i landet. Det tror jag inte att alla är medvetna om, säger Eva Isaksen.