Det visar en ny studie från Konsumentverket.
Konsumentskador i drivor
När en konsument köper något som sedan går fel innebär det att det går åt både tid och pengar.
Exempel på detta är varor som inte fungerar eller tjänster som inte utförs enligt önskemål.
Begreppet kallas för konsumentskada och för hela 2024 beräknas svenska konsumenter ha förlorat 40 miljarder kronor, motsvarande 6 000 kronor per konsument.
Skillnad på marknad
Jämte 2023 skiljer sig den totala konsumentskadan inte särskilt mycket, utan det som har ändrats är vilka marknader som utmärker sig.
Exempelvis har konsumentskadan för köp av bilar – främst begagnade – ökat rejält. Nu motsvarar marknaden för köp av bilar tio procent av den totala konsumentskadan, vilket är den högsta siffran av alla marknader.
LÄS MER: Här ändras hastighetsgränsen 1 juli
Merparten av konsumentskadan återfinns inom följande marknader:
- köp av nya/begagnade fordon (4,2 mdkr)
- hantverkstjänster (3,6 mdkr)
- telekomtjänster (3,4 mdkr. Består av mobiltelefoni, internet och tv-kanaler)
- ny- och större tillbyggnation av hus (2,7 mdkr)
- lån/bank (2,0 mdkr).
Där man förlorar mest pengar i genomsnitt när ett enskilt köp går fel är vid:
- ny- och större tillbyggnationer av hus (42 000 kr)
- köp av fordon (20 000 kr)
- fastighetsmäklartjänster (19 000 kr)
- juridiska tjänster (18 000)
– Det handlar alltså om stora summor som du som konsument riskerar att stå för. I Sverige har vi tre års reklamationsrätt på varor och tjänster och kan med hjälp av den kräva ersättning när köpet blir misslyckat. Det är det enda sättet om man inte vill drabbas, säger Andreas Gårdlund, analytiker vid Konsumentverket.