Annons

Problem i USA: Nu ger bilmärket upp

Publicerad: 9 maj 2025, kl. 08:19
Det brittiske sportbilsmärket har det svettigt. Foto: Evan Vucci/AP/TT & Aston Martin

Märket har rötter som sträcker sig över 100 år tillbaka i tiden och är en av bilvärldens mest ikoniska. Nu har det pausat leveranser till USA.

Etiketter

Det rör sig om den brittiske sportbilstillverkaren Aston Martin vars historia genomsyras av ikoniska modeller, framgångar inom motorsport och ett härligt brittisk arv – inte tack vare minst James Bond.

Inte en dans på rosor

Med det sagt har inte märkets 100 år varit någon dans på rosor, utan röda siffror har varit ett återkommande problem, vilket i sig inte är unikt för en tillverkare av exotiska åkdon.

2020 var tänkt att vara en vändpunkt för det anrika brittiska märket med lanseringen av suven Aston Martin DBX. Modellen har emellertid inte levererat som väntat, något som kan härledas till bristande kvalitet och en hög prislapp.

Förra året slutade med en förlust på motsvarande 5,8 miljarder kronor, något som var startskottet på en sparkampanj. Adrian Hallmark tog över jobbet som vd efter att ha jobbat på Bentley.

Annons

Arbetsbeskrivningen var att få rätsida på företaget och gå med vinst.

Trögt

Att börja vissa siffror i rätt färg för en biltillverkare är emellertid inte någonting man gör hur som helst. Första kvartalet visade även det på en förlust, närmare bestämt en på 79,6 miljoner pund, motsvarande drygt en miljard svenska kronor.

Annons

Det är absolut en förbättring från samma period förra året – 138 miljoner pund, drygt 1,7 miljarder kronor – men är samtidigt inget som bör göra att Adrian Hallmark måste dra ner på tempot.

Företaget sålde fler bilar totalt under första kvartalet, men färre specialmodeller. Det är just specialmodeller som är kassakorna i superbilssammanhang.

Stopp för USA

Med nyligen införda utmaningar i form av strafftullar i USA på 25 procent på alla bilar som tillverkas utomlands blir det inte enklare för Aston Martin.

Aston Martin har nu pausat alla leveranser till USA och kommer först att sälja av alla bilar de har i landet innan de börjar exportera ytterligare bilar.

USA är, likt andra tillverkare inom segment, en viktig marknad för det brittiska märket. Antingen måste Trump justera tullarna eller så måste kunderna börja betala mer för sina bilar.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons