Nyheter24
Annons

Katastrof för omtalad elbil – därför floppar försäljningen

Publicerad: 4 juni 2025, kl. 10:08
Arkivbild på bilshow, pengar och en Mercedes-bil.
Nu riktas fokus mot den kommande G-klassen. Foto: Ng Han Guan/AP & Tatan Syuflana/AP & Elise Amendola/AP

Mercedes eldrivna G-klass väntades bli en framgångssaga. Men nu pekar försäljningssiffrorna på en betydligt dystrare verklighet.

Förra våren rullade Mercedes med buller och bång ut sin eldrivna variant av sin klassiska G-klass. Förväntningarna var skyhöga, inte minst med tanke på att det anrika bilmärket plöjt ner flera miljarder i utvecklingen av den nya modellen, enligt Bloomberg

Ett oväntat bakslag 

Men mottagandet av bilen är betydligt kyligare än väntat med försäljningssiffror så låga att kritiker i branschen beskriver det som en flopp, skriver Carscoops

Inte ens i Kina, där entusiasmen för fräcka elbilar normalt sett är stor har bilen blivit en framgång: enligt Bloomberg ska bara 58 exemplar ha sålts. 

Annons

I Sydkorea har 61 bilar sålts, och i Europa har totalt 1 450 enheter nått kunder fram till slutet av april. I Sverige uppges det finnas 60 registrerade exemplar, men det har inte sålts en enda bil i USA. 

Mercedes G-klass elvariant rullades ur förra våren.
Bildkälla: Tatan Syuflana Leverantör/ AP


Går som tåget

Annons

Mercedes kan dock trösta sig med att den traditionella G-klassen med förbränningsmotor fortfarande går som tåget. För den är försäljningen fortfarande starka och överträffar el-varianten sju gånger om, enligt Bloomberg.

Flera faktorer pekas ut som orsak till den eldrivna modellens svaga prestation. Bland annat nämns bilens trånga utrymmen, låga dragkapacitet, och den inte alltför blygsamma prislappen på 1 725 000 kronor och uppåt. 

Tvingas tänka om

Att satsning inte gått som väntat får branschen att spekulera i huruvida det påverkar den kommande lanseringen av den mindre G-klassen – som Mercedes hittills sagt också ska gå på el.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons