Förra våren rullade Mercedes med buller och bång ut sin eldrivna variant av sin klassiska G-klass. Förväntningarna var skyhöga, inte minst med tanke på att det anrika bilmärket plöjt ner flera miljarder i utvecklingen av den nya modellen, enligt Bloomberg.
Ett oväntat bakslag
Men mottagandet av bilen är betydligt kyligare än väntat med försäljningssiffror så låga att kritiker i branschen beskriver det som en flopp, skriver Carscoops.
Inte ens i Kina, där entusiasmen för fräcka elbilar normalt sett är stor har bilen blivit en framgång: enligt Bloomberg ska bara 58 exemplar ha sålts.
I Sydkorea har 61 bilar sålts, och i Europa har totalt 1 450 enheter nått kunder fram till slutet av april. I Sverige uppges det finnas 60 registrerade exemplar, men det har inte sålts en enda bil i USA.

Går som tåget
Mercedes kan dock trösta sig med att den traditionella G-klassen med förbränningsmotor fortfarande går som tåget. För den är försäljningen fortfarande starka och överträffar el-varianten sju gånger om, enligt Bloomberg.
Flera faktorer pekas ut som orsak till den eldrivna modellens svaga prestation. Bland annat nämns bilens trånga utrymmen, låga dragkapacitet, och den inte alltför blygsamma prislappen på 1 725 000 kronor och uppåt.
Tvingas tänka om
Att satsning inte gått som väntat får branschen att spekulera i huruvida det påverkar den kommande lanseringen av den mindre G-klassen – som Mercedes hittills sagt också ska gå på el.
MISSA INTE: Kan innebära ett ras i elbilsförsäljningen