Det som i dag är Postnord har en gedigen historia som sträcker sig hela vägen tillbaka till 1600-talet, då man fungerade som ett verktyg för att hantera logistik och kommunikation mellan gårdar på landsbygden.
"För att leva upp till böndernas krav, anlitades drängar för att springa med försändelserna. Snart togs hästar in för att hantera den växande efterfrågan", skriver företaget på den egna hemsidan och fortsätter vidare:
"Utvecklingen var därefter explosiv. Dåtidens Postnord blev på 1800-talet bland de första i Europa att köpa in ångbåtar för snabbare leveranser och har sedan dess varit grunden för Sveriges logistik. Redan 1903 testades den första bilen för transporter och 1920 öppnades den första reguljära postlinjen."

Sedan dess har mycket hänt när det kommer till när och hur Postnord levererar paket och brev. Och nu har företaget presenterat en nyhet på transportfronten.
Postnord börjar använda Mercedes-Benz eActros 600
Postnord uppger själva att ett "teknologiskt genombrott" har skett. De har nämligen börjat använda en helektriskt lastbil – Mercedes-Benz eActros 600 för längre transporter.
Lastbilen tas i bruk vid terminalen i Veddesta i juli och har en räckvid på uppemot 50 mil utan mellanladdning.

– Vi är glada att tillsammans med PostNord driva på omställningen mot en mer hållbar tung transportsektor, säger Mattias Lindebäck, Key Account Manager för Veho import AB som är distributör av Mercedes-Benz lastbilar i Sverige, i ett pressmeddelande.
MISSA INTE: Passen behöver förnyas nu – kan bli dyrt annars