Nyheter24
Annons

Liten elbil gör bort sig i krocktest

Publicerad: 13 juli 2025, kl. 22:30
Inster fick bara fyra stjärnor. Foto: Hyundai

De små elbilarna är på väg att ta över men säkerheten verkar inte alltid hänga med. Nya Hyundai Inster, märkets billigaste elbil hittills, har testats av Euro NCAP. Resultatet? Enbart fyra stjärnor, vilket i sammanhanget är ett svagt betyg.

Ämne:

Motor

Hyundai Inster är en liten elbil med ett lekfullt yttre och ett lågt pris, men det finns en tydlig baksida. Trots en lång lista med säkerhetssystem som standard brister bilen rejält när det kommer till själva grundsäkerheten.

Lever inte upp till kraven

Bland annat slog testdockans huvud i ratten vid frontalkollision eftersom förarens krockkudde inte blåstes upp tillräckligt. 

Vid sidokollision öppnade sig dörren, och den airbag som ska hindra förare och passagerare från att slå i varandra fungerade inte som den skulle. Skyddet för oskyddade trafikanter var också med nöd och näppe godkänt.

Annons

– Hyundai Inster är en charmig liten bil, men tyvärr är den totala säkerheten för svag. Både förarens, passagerarens och omgivningens säkerhet påverkas av bilens grundkonstruktion, som helt enkelt inte är tillräckligt stark. Det är synd. Särskilt eftersom Hyundai tidigare har visat att de kan bygga säkra bilar när de vill, säger FDM:s biltekniska expert Søren W. Rasmussen.

Säkerhet är A och O

Att bilen trots detta får fyra stjärnor beror till stor del på att den är utrustad med moderna assistanssystem. Men sett till helheten hamnar den efter konkurrenterna.

Samtidigt visar bilar från Polestar och Zeekr – båda kopplade till Volvokoncernen – hur det ska se ut. De fick toppbetyg i samma test och visar att säkerhet inte behöver kompromissas bort, ens i elbilar med modern design.

För dig som går i elbilstankar är det med andra ord inte bara räckvidd och pris som spelar roll. Säkerheten måste få ta plats, vilket även i de minsta och billigaste modellerna.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons