Samtidigt fortsätter bilarna att sälja i högt tempo i Norge, där både Model Y och Model 3 toppar försäljningslistorna. Men globalt sett blåser det kallare vindar.
MISSA INTE: Mercedes nya elbil laddar snabbare än du tankar
Stödet till Trump kan ha påverkat
Efter att Teslas vd Elon Musk öppet visat sitt stöd för Donald Trump i den amerikanska valrörelsen har både försäljning och aktiekurs tagit stryk. Hittills i år har aktien backat med 23 procent vilket enligt Lekander är det bara början.
I en intervju med Dagens Industri varnar han för att företagets faktiska värde ligger långt under dagens börsvärdering. Han uppskattar det till runt 100 miljarder dollar, att jämföra med det nuvarande marknadsvärdet på nästan 1 000 miljarder.
– Tesla är förmodligen världens största aktiebubbla genom tiderna, säger han.
Techbolag eller biltillverkare?
Diskussionen om hur Tesla egentligen ska värderas är långt ifrån ny. Vissa menar att bolaget är ett techföretag, andra hävdar att det i grunden är en bilfabrik med ovanligt hög vinstmarginal.
Chefredaktören för branschsajten BilNytt.no, Atle Falch Tuverud, är försiktig i sin bedömning.
– Tesla har alltid varit svår att prissätta. Vissa tror att de snart bör värderas som en traditionell biltillverkare, andra att de ligger så långt före tekniskt att det motiverar värderingen.
Kina tröttnar på Tesla
En annan utmaning är utvecklingen i Kina. Där har inhemska märken som BYD, Huawei och Xiaomi tagit ledningen både när det gäller produktion och teknik. Enligt Falch Tuverud går den kinesiska marknaden nu i vad han kallar för "Kina-hastighet" – och Tesla riskerar att halka efter.
Trots detta toppar Tesla fortfarande försäljningsstatistiken i Norge, men enligt Falch Tuverud är det till stor del tack vare kampanjer med räntefri finansiering.
– Tesla har blivit tvungna att hålla igång kampanjerna för att få ut bilarna. Och det syns. I början av året stod ovanligt många osålda bilar i lager i Drammens hamn.
Konkurs inte utesluten
Lekander menar att Tesla kan hamna på minus inom ett år om subventionerna försvinner, men pekar också på företagets stora kassareserv som ett möjligt skyddsnät.
Oavsett om Teslas framtid innebär en bubbla som spricker eller bara en tillfällig dipp är det tydligt att elbilsmarknaden är i snabb förändring och den som leder idag kan snabbt tappa fart i morgon.