Vi åkte till Paris för en närmare titt.

En motreaktion mot dagens biltrend
Det var på en pressvisning utanför Paris visade Dacia upp Hipster, en eldriven minibil som enligt märkets nya vd Katrin Adt “börjar från ett tomt blad för att uppfinna framtidens folk-EV”.
Det är hennes första framträdande sedan hon tog över efter Denis Le Vot, och budskapet var tydligt: bilar har blivit för dyra, för tunga och för komplicerade.
– Hipster är vårt svar på Europas mobilitetskris, sa Adt och jämförde bilen med klassiska småbilar som Citroën 2CV och Fiat Panda.

Plastkaross och tygsäten
Hipster mäter bara tre meter och är byggd på en rörformad stålram. Karossen består av plastpaneler i en enda färg och interiören är minst sagt sparsmakad.
Sätena består av sträckt tyg i stället för stoppning och i stället för en infotainmentskärm fäster föraren sin mobil direkt på instrumentpanelen.
Designchefen David Durand beskriver Hipster som ett rent koncept, men inte en omöjlig produktionsbil. Målet är låg vikt, enkel tillverkning och ett pris runt 15 000 euro, motsvarande cirka 165 000 kronor, om EU:s nya småbilsregler blir verklighet.

Nya EU-regler kan ändra allt
EU-kommissionen överväger just nu särskilda regler för små elbilar, något som Renault-gruppen och Stellantis länge drivit på.
Tanken är att lätta upp dagens tunga säkerhets- och utrustningskrav för att möjliggöra billiga modeller byggda i Europa. Förslaget kan presenteras redan i december.
Om reglerna går igenom kan Hipster bli ett konkret svar på den europeiska småbilsdöden. Dagens billigaste elbil som byggs i Europa är Citroën e-C3, som kostar drygt 19 600 euro före eventuella bidrag.
I Sverige kostar den cirka 300 000 kronor då den billigaste versionen inte erbjuds.
Kan Hipster bli verklighet?
Trots sin experimentella natur väcker Hipster stort intresse. Med plats för fyra, 500 liters bagageutrymme med baksätet fällt och en design som prioriterar enkelhet framför prål är det lätt att se potentialen.
– Vi utvecklar en djärv vision, sa Adt.
– Vi har alla verktyg inom Renault-gruppen för att göra detta till verklighet, avslutade hon.