Det rapporterar Auto Motor & Sport.
Baklamporna som försvann
För drygt tio år sedan tilläts biltillverkare stänga av baklamporna under dagtid. Tanken var att spara energi och minska bränsleförbrukningen, men effekten blev den motsatta.
Det är anledingen till att man förhållandevis ofta ser bilar som kör runt med nedsläcka bakljus, något som blir ännu tydligare under hösten och vintern.
Resultatet blev en trafikfara som väckt irritation både bland förare och experter. Samtidigt har moderna led-lampor gjort energibesparingen försumbar, vilket fått allt fler att kalla regeln för både förlegad och farlig.
MISSA INTE: Får man köra bil med tofflor? Så säger lagen
Ny lag – redan i kraft
Sedan den 22 september 2024 gäller nya regler för alla bilmodeller som typgodkänns inom EU. De måste ha både varselljus och positionsljus tända samtidigt. Det innebär att bakljusen automatiskt lyser även på dagen, oavsett ljusnivå.
Enligt Vi Bilägare gäller dessutom att om ljuset utomhus understiger 1 000 lux måste halvljuset vara tänt. Vid över 7 000 lux är bakljusen fortfarande frivilliga, men många tillverkare väljer att låta dem vara tända ändå för att undvika misstag.
MISSA INTE: Jag tar körkort utan att köra bil
Nästa steg: alla nya bilar från 2027
Ett tillägg till EU-lagen väntas antas inom kort. Det innebär att även bilar som typgodkänts före 2024 omfattas och så snart de säljs nya efter 2027 måste de ha tända bakljus dagtid.
För bilägare som redan har äldre modeller förändras inget. Men att köra med släckta bakljus i skymning eller vid dålig sikt är fortfarande olagligt och kan ge böter.
Beslutet välkomnas brett inom trafiksäkerhetsorganisationer. Kritiker menar att EU:s tidigare ljusregel var ett misstag som kostat både liv och pengar.




