Det rapporterar Business Insider.
”Det vi hittade var chockerande”
I en intervju med Business Insider berättar Farley hur Ford grovt missbedömt elbilsmarknaden. För att förstå konkurrenterna bättre tog han själv del i att plocka isär en av de första Tesla Model 3 som rullade ut.
Resultatet fick honom att reagera.
– Jag blev väldigt ödmjuk. Det vi hittade var chockerande, säger Farley.
En av upptäckterna var hur ineffektiv Fords egen konstruktion var. Kabelstammen i Mach E, som då var USA:s näst mest sålda elbil, var hela 1,6 kilometer längre än Teslas och dessutom 31 kilo tyngre.
Varje extrakilo blev dyrt
Övervikten gjorde att Ford tvingades använda större och dyrare batterier för att nå liknande räckvidd som konkurrenterna.
– Bara den extra vikten kostade oss omkring 200 dollar per bil i batterikostnad, säger Farley.
Det blev en väckarklocka för Ford. Systemtänk som är självklart i elbilar fanns inte hos företagets ingenjörer, som var skolade i förbränningsmotorernas logik.
Skapar ny elbilsdivision
För att vända utvecklingen skapades divisionen Model e, som enbart fokuserar på elbilar. Den arbetar nu med en helt ny eldriven pickup som lanseras 2027 och ersätter dagens F 150 Lightning, en modell som Farley beskriver som för tung och för dyr.
Målet är glasklart. Amerikaner vill inte betala 70 000 eller 80 000 dollar bara för att en bil är elektrisk. De vill ha prisvärda elbilar runt 30 000 dollar, menar Farley.
Ford vägrar lämna elbilsplanen till Kina
Trots trög elbilsförsäljning i USA tänker Ford inte slå av på takten globalt.
– I resten av världen exploderar elbilsförsäljningen. Om Ford ska vara framgångsrikt kan vi inte sluta med elbilar. Jag tänker inte lämna det åt kineserna, säger Farley.




