Nyheter24
Annons

Då ska du inte köra om plogbilen: ”Förenat med livsfara”

Publicerad: 21 nov. 2025, kl. 10:04
Plogbil som plogar väg och en skylt om att det skett en olycka
Man ska inte köra om plogbilar hur som helst. Foto: Johan Nilsson/TT och Pontus Lundahl/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Det har blivit mörkare, kallare och på fler platser runt om i Sverige vräker snön ner. Det här gör att alla som rör sig i trafiken behöver vara lite extra vaksamma. Detta gäller inte minst bilister som måste förhålla sig till att vinterväglag råder. 

Foto: Johan Nilsson/TT

Enligt Trafikverket kan enskilda bilförare påverka såväl trafiksäkerhet och framkomlighet genom att tänka till innan de ger sig ut på vägarna. Det gör man genom att exempelvis följa väderleksrapporten "för att förstå när och om du kan ge dig ut, vilka vägar du bör välja eller om du bör skjuta upp din resa". Här bör man ha i beaktande att man, under resans gång, kan passera flera olika väderförhållanden. Därutöver uppmanar Trafikverket alla att följa myndigheternas rekommendationer när det råder dåligt väder. 

Om du måste köra bil i besvärligt vinterväder

  • Se till att på förhand planera din resa, exempelvis hos Trafiken.se eller Trafikverkets digitala väglagskarta.
  • Se till att du har rätt utrustning för din bil, exempelvis vinterdäck med tillräckligt mönsterdjup, snöskyffel, bogserlina, startkablar och liknande. 
  • Se till att du har förnödenheter för dig själv, exempelvis varma kläder, filt, laddad mobiltelefon, reflexväxt, mat och dryck. 
  • Anpassa hastigheten utifrån det väglag som råder och se till att du har mer tid än vad du vanligtvis behöver för din resa. 
  • Håll avstånd till bilen framför. 

Källa: Trafikverket

Då kan det vara livsfarligt att köra om plogbilen

För att fordon säkert ska kunna ta sig fram på vägarna under vinterhalvåret behöver också underhåll ske och det är Trafikverket som bär ansvar för att snöröja och halkbekämpa de statliga vägarna i Sverige. Detta sker i en prioriteringsordning som baseras på mängden trafik på de olika vägarna, vilka delas in i fem olika klasser. Så här ser klasserna ut: 

Annons
  • Klass 1: När en centimeter snö fallit har plogbilen två timmar på sig att ploga vägsträckan. När det slutat snöa ska vägen vara fri från snö och is inom två timmar.
  • Klass 2: När en centimeter snö fallit har plogbilen tre timmar på sig att ploga vägsträckan. När det slutat snöa ska vägen vara fri från snö och is inom tre timmar.
  • Klass 3: När en centimeter snö fallit har plogbilen fyra timmar på sig att ploga vägsträckan. När det slutat snöa ska vägen vara fri från snö och is inom fyra timmar. På dessa vägar kan snösträngar förekomma. 
  • Klass 4: När två centimeter snö fallit har plogbilen fem timmar på sig att ploga vägsträckan. När det gått sex timmar sedan avslutat snöfall får det ligga max tre centimeter snö på vägen. 
  • Klass 5: När tre centimeter snö fallit har plogbilen sex timmar på sig att ploga vägsträckan. När det gått sex timmar sedan avslutat snöfall får det ligga max tre centimeter snö på vägen. 
Foto: Johan Nilsson/TT

Men det gäller att, som bilist, visa hänsyn i samband med plogningen – för allas säkerhet. Detta gäller särskilt när det sker så kallad tandemplogning, då två plogbilar kör i bredd i samma riktning. 

"Det är en effektiv metod för snöröjning på högtrafikerade motorvägar och 2+1-vägar", skriver Trafikverket och kommer sedan med en viktig uppmaning till den som hamnar bakom just en sådan konstellation av plogbilar:

"Den ena plogbilens vinge är då nära trafiken men kan vara dold av snö. Att köra om plogbilar som tandemplogar är förenat med livsfara. Årligen händer olyckor med personskador där vinterväghållningsfordon varit inblandade. Vänta med din omkörning för att minska risken för olycka."

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons