Vintern har anlänt till Sverige, vilket ger andra förutsättningar att förhålla sig till på vägarna för bilister runt om i landet.
– Olycksstatistiken i november och december brukar variera väldigt mycket beroende på om det blir mycket snö och halt väglag. Förutom vinterdäck på bilen är det förstås också viktigt att synas när du rör dig i trafiken, har Staffan Berge, statistiker vid Transportstyrelsen, tidigare sagt i ett pressmeddelande.
De som ska köra bil i vinter gör rätt i att tänka till både en och två gånger innan man "vrider om startnyckeln". Det finns nämligen flera misstag som inte bara kan stå en dyrt i form av dryga böter, utan som också kan vara livsfarliga för dig som bilist och dina medtrafikanter. Nyheter24 har sammanställt några av dem nedan.
Kör inte utan vinterdäck eller med slitna däck
"Från den 1 december - 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder", skriver Transportstyrelsen som vidare uppger att det är polisen som avgör huruvida vinterväglag råder där du befinner dig. Klart är i alla fall att om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen, så kan du betrakta det som att vinterväglag råder.
Förutom att du ska ha vinterdäck, eller likvärdig utrustning, ska du också se till att dina däck inte för slitna. Minsta mönsterdjup under den tidigare angivna tidsperioden, om vinterväglag råder, är 3 millimeter. För personbilar klass 2, vars totalvikt överstiger 3 500 kilo, är kravet minst 5 millimeter.
Att inte använda vinterdäck när väglaget kräver det, under den angivna tidsperioden, eller att köra med otillräckligt mönsterdjup kan ge böter. Enligt sajten Körkort Online ligger bötesbeloppen på 2 000 respektive 1 200 kronor.

Kör inte med isiga eller immiga rutor
Även om det inte finns någon specifik paragraf i Trafikförordningen som säger att bilister inte får köra med isiga eller immiga rutor, ska man som förare "iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna". Att ha tillräckligt god sikt är således avgörande och den som slarvar med att skrapa vindrutan eller kör med immiga rutor kan leda till böter eller att man döms för vårdslöshet i trafiken, rapporterar SVT.
– Det är inte tillräckligt att skrapa en liten glugg bara för att kunna se ut. Du måste ha hela rutan fri. Om du inte ser tillräckligt bra har du inte uppfyllt ditt ansvar som förare, har trafikpolisen Christer Löwenborg sagt till kanalen.
Den som kör med isiga eller immiga rutor, i synnerhet om det rör sig om vindrutan eller de främre sidorutorna, riskerar dagsböter eller indraget körkort, enligt SVT. I februari 2024 dömdes till exempel en bilist i Eskilstuna till att betala 40 000 kronor för vårdslöshet i trafiken. Detta sedan bilens framruta var täckt av is och frost, vilket gjorde att körningen betraktades som farlig – något som bland andra Aftonbladet då rapporterade om.

Låt inte snön ligga kvar på biltaket
Att skrapa bilens rutor, men låta snön på taket ligga kvar, är ingen god idé. Snön kan nämligen ses som last som bilföraren inte säkrat och kan ge 1 500 kronor i böter. Risken är nämligen stor att snön faller ner på vindrutan när du bromsar, vilket begränsar din sikt. Snön kan också falla bakåt och träffa bilen bakom.
– Det är olagligt, och den värsta konsekvensen är att någon faktiskt skadar sig eller dör, har kommunpolisen Lotta Jofjord sagt till SVT Väst.
Under vintrarna brukar just detta vanliga misstag uppmärksammas flitigt av polisen i deras sociala medier.
MISSA INTE: Sveriges motorvägar kan bli Europas snabbaste
Lämna inte kvar snö på registreringsskyltarna och lamporna
Förutom att skrapa rutorna och borsta bort snön på taket ska du se till att du inte lämnat kvar snö eller is på registreringsskyltarna. Dessa ska nämligen vara väl synliga under färd och om så inte är fallet riskerar du att behöva betala 1 500 kronor i böter, enligt Aftonbladet.
Även lyktorna på bilen ska vara fria från snö och is, så att du är synlig för andra trafikanter. Om du lämnar dem täckta med snö och is kan du, enligt tidningen, straffas för vårdslöshet i trafik och få dagsböter.

Glöm inte att anpassa hastigheten till väder och väglag
När det är halt på vägarna, mörkt ute och snön faller är rätt hastighet inte alltid den skyltade maxhastigheten.
"Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt", går att läsa i Trafikförordningen.
Med andra ord: Anpassa din hastighet till det rådande väglaget och den rådande väderleken.

Använd inte fel ljus i snöyra
Om det är kraftig nederbörd eller snörök när du kör på vägarna kan dimljusen vara bra att slå på. Men enligt Aftonbladet är det många bilister som missar det faktum att man inte får ha både dimljus och halvljus påslagna samtidigt. 500 kronor i böter kan bli konsekvensen för den som gör detta misstag.
Låt inte bilen stå på tomgång för länge
Att låta bilen stå på tomgång för att värma upp kupén kan vara lockande när termometern visar minusgrader och man själv står med kalla händer och skrapar rutorna. Men i många kommuner är det här faktiskt förbjudet. Tomgångskörning regleras lokalt och på många håll får motorn bara gå på tomgång i max en minut. Så är fallet i exempelvis Göteborgs kommun, Eskilstuna kommun och Nykvarns kommun – bara för att nämna några.
Brott mot enminutsregeln kan i vissa fall leda till böter.

Strunta inte i byte av torkarblad och spolarvätska
God sikt är A och O vid bilkörning och under vintern kan vädret ställa till det på den fronten. Byte av torkarblad är därför inte någonting man ska skjuta upp. Innan vintern anländer ska man också se till att man fyllt på rätt spolarvätska.
"Fyll på spolarvätska och ha gärna en färdigblandad flaska i reserv. Använd bara spolarvätska som är avsedd för vinterbruk. Kontrollera att torkarbladen är i gott skick och byt dem vid behov. Sikten kan bli riktigt dålig om du använder gamla torkarblad", skriver försäkringsbolaget If.
Vilka misstag ser du att andra gör i vintertrafiken? Kommentera nedan!




