När vintern drar in över landet förändras inte bara vägarna, hela bilen utsätts för hårda påfrestningar. Kyla gör batterier svagare, oljor tjockare och bränslesystem känsligare, samtidigt som mörker, snöfall och halka kan försvåra körningen.
Problem med motorstopp och startproblem är som vanligast under vintern, en situation som snabbt kan bli både frustrerande och direkt farlig om du blir stående i flera minusgrader och dålig sikt. En bil som känns trygg i milda temperaturer kan bli helt hjälplös när kvicksilvret sjunker. Därför behöver både bilen och föraren vara beredda – innan vintern slår till på allvar.
Så varför sker motorstopp på vintern och vad bör man akta sig för? Vi har pratat med en expert inom området, som redogör för de vanligaste misstagen och hur man räddar sig från motorstopp i kylan.

När bilen får motorstopp i kylan
För att förstå hur man som bilförare förbereder sig under vintermånaderna behöver man först veta varför bilar faktiskt stannar. Motorexperten Bo Ericsson på Fordonsjuristen möter problemen dagligen och förklarar för Nyheter24 vilka faktorer som oftast ligger bakom ett motorstopp:
- Urladdat eller svagt bilbatteri (kalla temperaturer minskar batteriets kapacitet kraftigt).
- Problem med bränslesystemet (diesel som tjocknar i kyla och täpper till filter.
- Gammal eller felaktig kylvätska (om kylvätskan inte är tillräckligt frostskyddad kan kylsystemet delvis frysa och motorn överhettas eller stannar).
Det handlar alltså om tre områden som alla påverkas extra hårt av kylan: batteriet, bränslesystemet och kylsystemet. När temperaturerna faller förändras vätskans viskositet, kondens blir till is och batteriets förmåga att leverera ström rasar dramatiskt.

Vanligaste misstagen – och varför de leder till motorstopp
Det mest intressanta är att många problem inte uppstår för att bilen är gammal eller dålig, utan för att den inte har fått rätt omsorg innan vintern. Bo är noga med att understryka det.
– En bil som kontinuerligt har underhållits har som regel inga problem vintertid, säger Bo.
Det är just den bristen på förberedelser som slår hårdast. Bilägare väntar för länge med att testa batteriet, kör med fel motorolja, tankar för sällan så att kondensvatten samlas. De ser även över kylvätskan först när problemen redan har uppstått.
Och när bilen väl stannar sker det ofta på platser där det är som farligast, nämligen i mörker på hala vägar och i snöstorm – därför är både förebyggande arbete och rätt utrustning i bilen livsviktiga.

Så ska du göra när olyckan väl är kommen
Bo lyfter att många underskattar riskerna med att kliva ur bilen på en vinterväg. Sikt, stoppsträckor och vägbanans skick gör att situationen blir oförlåtande. Därför ska du, enligt honom, alltid följa dessa steg:
- Slå på varningsblinkers direkt.
- Ta på reflexväst innan du kliver ur bilen.
- Placera ut varningstriangeln i rätt avstånd (mellan 50 och 100 meter på en landsväg och minst 150 meter på en motorväg)
- Ha alltid en ficklampa eller pannlampa liggandes i bilen.
- Ring bärgare tidigt.
- Håll värmen men vädra försiktigt.
Det är enkla åtgärder som kan rädda ditt liv.

Extra utsatt norrut – när kylan blir extrem
I landets norra delar blir problemen ännu tydligare.
– När temperaturen sjunker under -30 grader eller lägre är det vanligare med motorstopp och bogseringar på grund av motorstopp, säger han.
Vid dessa temperaturer förlorar både förbränningsmotorer och elbilar stor del av sin funktionalitet. Diesel tjocknar snabbare, batterier blir slöare och sensorer fryser eller ger felvärden. Elbilar har dessutom egna vinterutmaningar:
– Litiumbatterier tappar kraft, i låga temperaturer kan upp till 30 procent försvinna och det bör man ta i beräkning. Det är viktigt att planera sin körning och inte vänta för länge med att ladda bilen säger han och tillägger:
– Läs även instruktionsboken från tillverkaren avseende laddning vid låga temperaturer. Batteriet kan behöva kontinuerlig laddning när temperaturen är under -30 grader.
Därför krävs förvärmning, planering och fulladdat både högvolts- och 12V-batteri.

Vinterstopp går att undvika – om du är förberedd
Vi ställer frågan till Bo om vilka misstag han ser att bilägare ofta gör som leder till onödiga stopp, han sammanfattar:
– Bilen behöver "förberedas" lite inför vintern och kyla, säger han.
Med rätt utrustning i bilen är du dessutom redo om något oväntat ändå inträffar.

12 saker du måste göra vid motorstopp i vinterkylan
- Portabel starthjälp
Ta med dig att du kan starta bilen även när batteriet är helt dött och ingen annan bil finns i närheten. - Enkel batteritestare
Så att du kan kolla batteriets status och upptäcka problem innan du blir helt stillastående. - Liten verktygssats + eltejp
För att kunna dra åt batteripoler, säkra lösa kablar och göra enklare provisoriska reparationer. - Reservsäkringar till bilen
Om en viktig säkring till exempelvis bränslepump eller tändning går mitt i kylan. - Varningstriangel eller portabelt varningsljus
Placeras en bit bakom bilen och gör dig synlig på mörka, hala vintervägar. - Slå på varningsblinkers direkt och placera ut varningstriangeln i rätt avstånd
När olyckan är framme måste du slå på varningsblinkers direkt. - Ring bärgare tidigt
Det är viktigt att kalla på hjälp tidigt, särskilt om du står farligt till på vägen. - Tunna men varma arbetshandskar och mössa
Så att du kan stå ute och felsöka eller vänta på bärgning utan att frysa om händer och huvud. - Överlevnadsfilt/räddningsfilt i aluminium
Håller kvar kroppsvärmen när kupévärmen är borta. - Flaska koncentrerad spolarvätska och avisningsspray
Mot frusna rutor och munstycken om du blivit stående i snö och slask. - Rätt kylarvätska/glykolblandning i systemet
Ser till att motorn inte fryser sönder eller överhettas när kylan slår till. - Minst halv tank bränsle
Minskar risken för kondens och isproppar i bränslesystemet och gör att du kan hålla värmen längre om du blir stående.




