Nyheter24
Annons

Nya Mitsubishi Grandis överraskar – men priset bli avgörande

Publicerad: 1 dec. 2025, kl. 23:02
Det är inte varje dag som Mitsubishi lanserar en ny modell. Foto: Mitsubishi
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

Det rör sig längre inte om en familjebuss som 2000-talets Grandis, utan det rör sig om ännu en modell som blivit suv.

Vi begav oss till Spanien för en provkörning. (Foto: Mitsubishi)

Mitsubishi gör comeback i Europa

2020 meddelade Mitsubishi att de skulle lämna Europa på grund av ett svagt modellutbud. Det beslutet revs senare upp och öppnade dörren för ett djupare samarbete med Renault. 

I dag består utbudet av fyra modeller där tre i själva verket är Renault-bilar med andra emblem. En av dem är Grandis, som i grunden är en Renault Symbioz.

Grandis har ett tydligt släktskap med Symbioz. (Foto: Mitsubishi)

Franskt hjärta, japansk kostym

Designen är både ny och bekant. Fronten är skarp med led-strålkastare och en tydlig Mitsubishi-grill. Längs sidorna avslöjar detaljerna släktskapet med Renault. 

Annons

I topputförande rullar Grandis på 19-tumsfälgar som ger mer attityd än många andra familjesuvar. Bakdelen är en av bilens starka sidor med egen formgivning och distinkta bakljus. Enda stilmässiga plumpen är den stora hajfenan på taket som känns malplacerad.

Mitsubishi har ansträngt sig för att utmärka Grandis. (Foto: Mitsubishi)

Kupén som tar vardagen på allvar

Grandis har en tydlig vardagsprofil som märks direkt i kupén. Det skjutbara baksätet gör det enkelt att välja mellan benutrymme och bagage, och maxvolymen på 1 455 liter imponerar i klassen. Undertecknad som mäter 184 centimeter sitter bekvämt både fram och bak. Tre isofix-fästen gör bilen särskilt smidig för barnfamiljer.

Annons

Panoramaglastaket är elektrokromatiskt och ger ett ljust intryck, även om avsaknaden av rullgardin kan märkas i sydligare klimat. Kvalitetskänslan är helt okej och helheten känns genomtänkt.

Infotainmentsystemet består av en 10,4 tum stor vertikal pekskärm med Google inbyggt. Det ger tillgång till Google Maps, Google Assistant och Google Play, kompletterat med trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Klimatreglagen är fysiska och bilen erbjuder trådlös mobilladdning samt handsfreebaklucka.

Interiören upplevs som genomtänkt. (Foto: Mitsubishi)

Hybriderna som ska hålla plånboken nöjd

Grandis erbjuds som mildhybrid och fullhybrid där ekonomi är prioritet. Mildhybriden använder en 1,3-liters turbobensinmotor på 140 hästkrafter och finns med manuell eller dubbelkopplingslåda.

Annons

Fullhybriden som vi körde kombinerar en 1,8-liters bensinmotor med två elmotorer och ett 1,4 kWh batteri. Den totala effekten på 158 hästkrafter räcker gott i vardagen. Bilen går upp till 80 procent på el i stadstrafik och klarar ren eldrift i cirka 70 km/h. Under testet var det tydligt hur mycket eldrift som användes.

Grandis bjuder inte upp till dans men är trevlig att ratta ändå. (Foto: Mitsubishi)

Säkerhetspaket som imponerar

Grandis erbjuder upp till 20 olika säkerhets- och assistanssystem. Det finns adaptiv farthållare med Stop and Go, autobroms bak och 360-graders kameravy. Karossens struktur är förstärkt med höghållfast stål vilket bidrar till trygghet både för passagerare och andra trafikanter.

Körmässigt känns Grandis stabil och lättkörd. Fullhybridens tysta eldrift gör stadskörning mjuk och fjädringen är fast utan att bli obekväm. På motorväg känns bilen trygg även om det märks att den inte är byggd för fart.

Vi körde fullhybriden. (Foto: Mitsubishi)

Mitsubishi Grandis är ett vettigt val

Grandis försöker inte vara något den inte är. Det här är en vardagsbil för pendling, barnfamiljer och låga kostnader. Den är rymlig, tyst och full av funktioner som förenklar livet. Hybriderna är snåla och utrymmena välplanerade. Garantin lär också bli ett starkt säljargument.

Annons

Det finns några svagheter som hårdplast i bakdörrarna, en kamera som inte känns toppmodern och avsaknad av bakre mittarmstöd. Men helheten är stark och i nivå med Renault.

Den stora frågan är hur Mitsubishi ska locka kunder till ett märke som är betydligt svagare än Renault i Sverige. Priset är ännu okänt men kommer vara helt avgörande när Grandis landar i bilhallarna.

Inget pris är ännu satt. (Foto: Mitsubishi)

Första intryck av nya Mitsubishi Grandis 4/5

Motor: 1,8-liters I4, 158 hästkrafter, 170 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 1 390 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4413/1797/1575 mm
Pris: Ej kommunicerat

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons