Det rapporterar Auto Motor & Sport.
Myten om elbilen som snabbt fryser ihjäl
Få saker väcker lika mycket oro hos elbilsskeptiker som tanken på att fastna i en bilkö i snöstorm.
– Tack och lov satt jag inte fast i en elbil, sa en kvinna nyligen efter ett stopp i kaostrafiken. Men bilden av att elbilar tömmer batteriet direkt när de står still stämmer dåligt.
Tidigare vintertester av exempelvis Auto Motor & Sport visar att en Tesla Model 3 drar ungefär 600 till 1 400 watt för att hålla kupén varm.
Med fulladdat batteri betyder det att en Model 3 i teorin kan hålla värmen i 99 timmar. Long Range-versionen når upp till hela 129 timmar.
Startar man med 20 procent i batteriet klarar den ändå mellan 20 och 26 timmar, beroende på modell.
Praktiska testet i svensk vinterkyla
Men teori är en sak. Praktik är något helt annat. För att få ett verkligt svar satte motorjournalisten Peter Esse sig i sin Tesla Model Y och lät den stå i skånsk vinterkyla över natten.
Experimentet var enkelt. Han ville se hur mycket ström som gick åt när bilen stod helt still med värmen på.
Så mycket batteri fanns kvar
Esse startade testet med 75 procent laddning. Efter ett helt dygn avbryter han experimentet. Då har bilen 33 procent kvar.
Det räcker inte för ytterligare ett dygn, men det visar tydligt hur snål en modern elbil faktiskt är när den bara ska hålla kupén varm.
Resultatet visar att dagens elbilar klarar stillastående vinterväder långt bättre än vad många tror. Frågan är snarare hur länge du orkar vara kvar i bilen, inte hur länge bilen orkar hålla dig varm.




