Det rapporterar Auto Motor & Sport.
Nya tider
En gång i tiden var diesel det som gällde på den europeiska bilmarknaden. Under 2010-talet stod diesel för mer än hälften av alla nybilsregistreringar. Sedan kom 2015 och Volkswagen-skandalen som blev startpunkten för en nedgång som aldrig vände.
Nu har diesel fallit ännu ett snäpp. Laddhybrider har gått förbi diesel i statistiken, och det är ingen slump. Biltillverkarna använder laddhybrider för att klara EU:s utsläppskrav utan att lägga enorma summor på elbilar som fortfarande är dyra att producera.
Siffrorna talar sitt tydliga språk
I oktober stod laddhybrider för 9,4 procent av hela den europeiska marknaden. I november sjönk diesel till 8 procent enligt ACEA. Laddhybrider är dessutom den snabbast växande kategorin, upp hela 43,2 procent jämfört med samma månad förra året.
Dieselns fall beror på flera faktorer som hårdare utsläppsregler och tillverkare som satsar på elbilar i stället för dieselbilar och utbudet har sjunkit drastiskt.
EU pressar tillverkarna
Samtidigt skärps klimatkraven rejält. Till 2025 måste tillverkarna ner till ett snittutsläpp på 93,6 gram CO₂ per kilometer och år 2030 ska utsläppen vara 55 procent lägre än 2021 och om man missar man målen väntar miljardböter.
I det vakuum som uppstår mellan dagens teknik och morgondagens helt elektriska fordonspark kliver laddhybriden in som den perfekta kompromissen. Den räknas som elektrifierad, hjälper tillverkarna nå sina hårda utsläppsmål och är billigare att bygga än en renodlad elbil.




