Nyheter24
Annons

Nya svenska farthinder ska bara sakta ner vissa bilar

Publicerad: 19 dec. 2025, kl. 07:03
Bilder på farthinder och en skylt som gupp.
Nya farthinder som bara slår till mot vissa bilar har testats i Sverige. Genrebilder. Foto: Fredrik sandberg/TT/Canva
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

I Sverige har vi flera olika farthinder. Det finns klassiska väggupp, actibump, avsmalning av vägen och även fartkameror. Alla finns för att bilister ska hålla sig till den rätta hastigheten. 

Nu kan Sverige få nya farthinder som ska slå mot fortkörare. De har testats och ska med hjälp av en radar läsa av fortkörande bilar på flera hundra meters håll. Saktar bilen inte ner så fälls hinder ut.

– Statiska trafikhinder rör sig inte, men det gör de här. Det är bara de som kör för fort som straffas. Och då kommer trafiken att flyta mycket lättare, säger ingenjören och uppfinnaren Richard Nilsson på Velgate till Carup.

Föraren får en varning först

Föraren får först en varning, om den kör för fort. Om hastigheten inte sänks smalnar vägen av framför bilen. Till skillnad från traditionella gupp och kuddar är hindret rörligt och aktiveras bara när det behövs. 

Annons

– Jag hade den här i skrivbordslådan länge. Till slut dammade jag av papperen och skickade in till Trafikverket. De beviljade mig utvecklingsstöd och på den vägen är det, säger Richard Nilsson till tidningen.

Det nya trafikhindret kallas för DA24, eller dynamisk avsmalning. Med den nya uppfinningen hoppas Nilsson få trafiken att flyta på mer och att billister ska slippa onödiga inbromsningar.

Foto: Jessica Gow/TT

Här testades farthindren först

Först ut att prova de nya farthindren var Norrköpings kommun. Experimentet hölls i ett års tid på Kärrhagsgatan, en gata som går genom bostadsområden och kontrollerades av kommunen. Gatan hade länge haft problem med höga hastigheter och man hoppades få slut på det med hjälp av de nya farthindren.

Annons

Efter ett år kom man fram till att  sträckan är lång och kräver flera åtgärder längs vägen, men konstaterade att farthindren kunde vara en bra lösning på andra platser.

Nu hoppas Richard Nilsson att uppfinningen ska få ett stort genomslag på annat håll.

– Vanliga farthinder som kuddar eller gupp rör sig inte oavsett vilken trafikrytm det är. Men det gör de här också. Nu ska jag på Transportforum och berätta om dem i januari, säger han till Carup.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Nya svenska farthinder ska bara sakta ner vissa bilar