Nyheter24
Annons

Ford skrotar elbil – ersätts av version med bensinmotor

Publicerad: 20 dec. 2025, kl. 19:30
Ford tänker om. Foto: Ford & Pontus Lundahl/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Ämne:

Motor

Ford ritar om sin elbilsstrategi. Efter trög försäljning och kritik från kunder som kör långt och drar tungt väljer märket nu att pensionera dagens helelektriska F-150 Lightning.

I stället lanseras nästa generation som EREV, Extended Range Electric Vehicle.

Det är fortfarande en elpickup men denna gång med en bensinmotor, något Motor1 skriver om.

Elbil med bensin i bakfickan

I grunden fungerar Lightning EREV som dagens modell. Elmotorer driver alla fyra hjulen och levererar det omedelbara vridmoment som man förknippar med elbilar. Skillnaden är att en bensindriven generator tillkommer.

Annons

Generatorn laddar batteriet under körning och gör att räckvidden enligt Ford kan öka från dagens cirka 51 mil till över 110 mil. Det är ett tydligt svar på ett av de vanligaste klagomålen från Lightning ägare, räckvidden vid långkörning och tung last.

Dragkrok avgjorde beslutet

Enligt Ford är just bogsering huvudorsaken till förändringen. Många kunder har upplevt att räckvidden rasar dramatiskt vid släp och husvagn, vilket i praktiken gjort långresor krångliga.

Fords ansvarige för elbilar, digitalisering och design, Doug Field, beskriver den nya modellen som ett försök att kombinera två världar.

Han menar att tung bogsering och långresor ska bli lika enkla som vardagspendling, utan att föraren behöver planera laddstopp längs vägen.

Kamp mot nya rivaler

Med Lightning EREV kliver Ford rakt in i en ny strid. Konkurrenter som Ram och deras Ram 1500 REV satsar också på elpickuper med räckviddsförlängare. Rams modell uppges klara upp till runt 111 mil och levererar 647 hästkrafter.

Annons

Även Scout Terra är på väg in i segmentet, vilket gör kampen om amerikanska pickupköpare allt mer intensiv.

Ford har ännu inte släppt detaljer om effekt, dragvikt eller batteristorlek, men allt pekar på att siffrorna kommer att matcha eller överträffa konkurrenterna.

Gick inte som planerat

Samtidigt speglar beslutet en bredare omsvängning på den amerikanska marknaden. Intresset för helelektriska pickuper har varit svalare än väntat, särskilt bland köpare som faktiskt använder sina bilar som arbetsredskap.

För många är flexibilitet viktigare än ideologi, och möjligheten att köra långt utan att behöva anpassa sig efter befintlig laddinfrastruktur väger tungt.

Med Lightning EREV hoppas Ford locka tillbaka kunder som tvekat inför elpickupen men inte vill gå tillbaka till en traditionell bensinbil. Det innebär ökad flexibilitet och just modeller med räckviddsförlängare har blivit allt vanligare världen över.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons