Nyheter24
Annons

Så mycket dyrare blir nya körkortet 2026

Publicerad: 8 dec. 2025, kl. 21:01
Foto: Erik Simander/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Från och med den 1 februari 2026 förändras AM-utbildningen i grunden. För första gången görs kursplanen om på ett sätt som breddar innehållet och skärper kraven, något som väcker både förhoppningar och hård kritik. För många familjer kan det första körkortet i livet också bli det dyraste. Vad innebär förändringen och hur mycket kommer ett AM-körkort kosta nästa år?

Foto: Erik Simander/TT

Skärpta krav – längre utbildning 

Från nästa år ökar utbildningen för AM-körkort från dagens 12 timmar till minst 17 timmar. Den teoretiska delen växer till tio lärarledda timmar på plats, medan den praktiska delen utökas till sju obligatoriska körtimmar varav minst fem ska ske i trafik. 

Annons

För första gången tillåts också praktisk utbildning i mopedbil, något trafikskolor och vårdnadshavare länge efterfrågat. Syftet är att ge blivande förare bättre färdighet i det fordon många faktiskt använder direkt efter körkortet. 

Susanne Alger, utredare på Transportstyrelsen, beskriver bakgrunden:

– Samhället och trafiken förändras över tid och kraven på säkerhet ökar. Vi behöver därför justera kraven för vad man behöver lära sig innan man får ge sig ut i trafiken på egen hand. Förhoppningen är att den här förändringen ska ge bättre förutsättningar att bli en säker förare, säger hon till Carup

Foto: Erik Simander/TT

Så mycket dyrare blir körkortet

Den utökade utbildningstiden innebär högre kostnader, och mycket tyder på att priset stiger rejält. Enligt Transportstyrelsens egen konsekvensutredning blir ökningen märkbar. I en intervju med Nyheter24 redogör Susanne Alger för hur mycket det kan kosta.

Annons

– Den beräkning som redovisades i konsekvensutredningen var en ökning på omkring 3 000 kronor eller mer. Den största kostnadsökningen består i att enskild undervisning i trafik är mer kostsam än teoretisk undervisning i grupp, säger hon. 

Eftersom trafikskolor själva sätter sina priser kan ökningen i praktiken bli ännu större. Redan nu varnar branschen för att höjningen riskerar att slå hårt mot många familjer. Niklas Boman, som är trafikskolechef i Vetlanda, är tydlig i sin kritik. 

– Det kommer absolut att räkna med, det blir betydligt dyrare och en klassfråga, säger han till tidningen.

Att utbildningen förlängs innebär inte bara ökade kostnader, det gör också skillnad mellan olika elevgrupper, menar många trafikskolor i landet. 

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ingen jämlikhetsanalys gjord

Trots att höjningen bedöms bli tusenlappar har myndigheten inte analyserat hur förändringen slår mot olika hushåll ekonomiskt. 

Annons

– Nej, vi har inte presenterat någon sådan analys. Förändringen är densamma för alla utbildare och målgrupper. Vi styr inte över prissättningen på trafikskolorna. Vi vet dock att det finns skillnader i hur vanligt det är med olika fordon på olika orter.

Hon förklarar också att lägre inkomster eller landbygsperspektiv inte ingått i beslutsunderlaget, även i mopedbil och A-traktor är vanligare utanför storstäderna. 

Det ändras 1 februari 2026

  • Längre utbildningstid: Minimikravet höjs från 12 till 17 timmar totalt. 
  • Mer teori: Minst tio timmar teori med större fokus på risker, trafiksäkert beteende och dagens trafikmiljö.
  • Mer praktik: Minst sju timmar praktisk körning, med tydligare krav på körtid i trafik. 
  • Fler fordonstyper i utbildningen: Praktiska moment får genomföras på moped klass 1 med två, tre eller fyra hjul, till exempel mopedbil.

Källa: Transportstyrelsen

Foto: Tim Aro/TT

Varför just 17 timmar?

Många svenskar undrar säkert vad som ligger bakom ökningen, och varför utbildningen inte bara blir längre, utan betydligt mer omfattande. 

Annons

– Eftersom vi lägger till innehåll och uppmuntrar till mer diskussioner är det rimligt att också lägga till mer tid för teorin. Det finns belägg för att olycksrisken för nybörjare minskar med ökad erfarenhet och att färre olyckor sker under övningskörning än när man kör på egen hand.

Samtidigt finns det ingen internationell studie som visar att just denna förändring ger exakt önskad effekt. 

– Eftersom det inte finns något annat land med exakt samma förutsättningar som gjort exakt samma sak kan vi inte peka på något underlag som visar att just dessa åtgärder får önskad effekt. Sju timmar är resultatet av en avvägning mellan vad som är önskvärt ur trafiksäkerhetssynpunkt och kostnad för individen.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Risk för fler som kör utan körkort?

En vanlig förekommande oro är att dyrare körkort kan leda till att fler ungdomar struntar totalt i självaste utbildningen. Men myndigheten bedömer risken som liten. 

Annons

– Tidigare förändringar av liknande slag har inte lett till någon påvisad ökning av olovlig körning, poängterar Alger. 

Stora nyheten 2026 – övningsköra i mopedbil

En av de mest uppskattade förändringarna är att utbildningen från 2026 får genomföras även i en mopedbil. Föräldrar ska, enligt Transportstyrelsen, se till att unga utbildas för det fordon de faktiskt ska köra efter man tagit körkort. 

– Vi kan i dag inte kräva att den som vill köra A-traktor går utbildning för fyrhjulig moped, men det innebär också en bra möjlighet också för den gruppen att träna på fyra hjul. En förutsättning är att ungdomarnas föräldrar ser till att ungdomarna får utbildning för den fordonstyp de avser att köra, säger hon till Carup. 

Trafikskolor beskriver nyheten som ett rejält lyft, både för trafiksäkerheten och för att minska skador och reparationskostnader senare. 

Foto: Janerik Henriksson/TT

EU eller Sverige – vem driver reglerna?

Trots att det är lätt att tro att reglerna är ett EU-krav, är så inte fallet. Alger förtydligar:

Annons

– Den förändring som träder i kraft i februari nästa år är inte påkallad av ändringar i EU:s krav. Däremot kommer det nya körkortsdirektivet leda till ytterligare förändringar inom några år.

Foto: Ingvar Karmhed/SvD/TT

Dyrare, längre och säkrare

De nya reglerna för AM-körkort 2026 innebär:

  • Fem extra utbildningstimmar.
  • Sju timmar praktisk körning, varav fem i trafik.
  • Mopedbil som nytt utbildningsfordon.
  • Lärarledd klassrumsundervisning.
  • Prishöjning på cirka 3 000 kronor eller mer.

Reformen gör utbildningen bredare, och enligt Transportstyrelsen, tryggare. Men priset riskerar att göra det första körkortet svåråtkomligt för många ungdomar. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Så mycket dyrare blir nya körkortet 2026