Nyheter24
Annons

Det händer med diesel- och bensinpriset 1 januari

Publicerad: 5 dec. 2025, kl. 11:33
Tanka bilen och bensinpump.
Foto: Erik Simander/TT & Johan Nilsson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

När kalendern slår om till ett nytt år är det många bilister som förväntar sig ett automatiskt prishopp vid pumpen. Ofta brukar årsskiftet innebära nya skattetabeller, förändrade regelverk och justeringar som påverkar kostnaden för att köra bil, ibland mer, ibland mindre. 

Inför 1 januari 2026 är det säkert många som vill ta reda på vad som händer med diesel- och bensinpriset. 

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Vad händer med diesel- och bensinpriset 2026?

Normalt indexeras drivmedelsskatterna varje år, vilket innebär att de räknas upp ett beräknat belopp vid årsskiftet. Inför 2026 har regeringen beslutat att pausa den uppräkningen. De sänkta skattenivåerna som infördes för bensin och diesel under 2025 fortsätter alltså att gälla även under 2026. 

Annons

Det betyder att staten inte kommer lägga någon extra indexhöjning av bensin och diesel när året skiftar. För bilägare blir det ett mer neutralt startläge än vanligt. Detta är en uttalad politisk inriktning: att dämpa kostnadstrycket just vid nyåret genom att låta 2025 års nivåer ligga kvar, skriver Regeringen.

Foto: Caisa Rasmussen/TT

Skatteverket: Nya tabeller gäller från 1 januari

Även om indexeringen är stoppad innebär årsskiftet fortfarande en formell brytpunkt. Skatteverket meddelar alltid sina skattetabeller som gäller från och med 1 januari 2026. Där återfinns aktuella nivåer för energi- och koldioxidskatt på bränslen. 

Annons

Det innebär i praktiken att regelverket faktiskt ändras, även om den praktiska skillnaden i kronor och ören denna gång är marginell just på grund av den pausade indexeringen. Pumppriset kan dock röra sig, men då av helt andra skäl än skattedelen. 

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Reduktionsplikten – dolda kostnadsfaktorn

En minst lika viktig del som skatterna är reduktionsplikten, alltså kravet på hur mycket växhusgasutsläppen ska minska genom inblandning av biodrivmedel, enligt Energimyndigheten. Nivåerna för reduktionsplikten har justerats flera gånger under senare år, och från den 1 juli 2025 meddelades nivåerna om tio procent för både bensin och diesel.

Annons

Varför spelar det roll? Jo eftersom biodrivmedel ofta är dyrare än fossil, bensin och diesel. Höga reduktionskrav tenderar att öka kostnaderna, medan lägre krav kan minska dem. Vid årsskiftet 2025/2026 är reduktionsplikten därför en fortsatt central parameter som påverkar drivmedelbolagens kostnadsbild, och därmed priset vid pumpen. 

Vanliga frågor om bränslepriser

Varför skiljer sig priset mellan olika mackar? Drivmedelsbolagen har ett gemensamt rekommenderat listpris, men priset på enskilda stationer justeras efter den lokala konkurrensen. När det finns fler stationer inom ungefär 5 till 10 minuters körtid tenderar priset att bli lägre, medan färre konkurrenter ger högre pris, skillnaderna ligger ofta på några tiotals öre per liter. 

Varför ändras priset så ofta? Priset vid pump följer framför allt kostnaden för själva drivmedlet (råolje-/produktpris) och skatter. Bensin och diesel handlas i amerikanska dollar på världsmarknaden, och priset i Sverige påverkas därför både av världsmarknadspriset och av hur dollarkursen utvecklas mot kronan. Reduktionsplikten och andra politiska beslut påverkar också prisnivån.

Källa: Konkurrensverket & SCB

Foto: Adam Ihse/TT

Så byggs priset vid pumpen upp

För att förstå varför ett stoppat indexeringstillägg inte automatiskt leder till prissänkningar, eller ens stillastående, måste man titta på hela priskedjan. Diesel- och bensinpriset består bland annat av: 

Annons
  • Energiskatt.
  • Koldioxidskatt.
  • Moms (på hela priset – även skattedelen). 
  • Bränslebolagens egna marginaler. 
  • Världsmarknadspriset på råolja. 
  • Växelkursen.
Foto: Janerik Henriksson/TT

Vad betyder detta för priset 1 januari?

Det korta svaret är att det inte finns någon automatisk prishöjning från staten. Skattenivåerna är i stort sett låsta på 2025 års nivåer. Men vad som händer vid pumpen efter 1 januari 2026 avgörs av marknad, däribland oljepriserna, valutaläget, reduktionplikten och bolagens prissättning. 

Kommentarer

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons