En av de som även europeiska konsumenter på senare tid har fått upp ögonen för stavas Xiaomi, som på våra breddgrader kanske är mer kända för mobiltelefoner, robotdammsugare och massagepistoler.
Otroligt populär
Xiaomis mest populära elbilar stavas SU7 och har under det senaste kvartalet sålt i över 100 000 exemplar. Totalt har cirka 180 000 bilar beställts av kunder.
När modellen visades upp för första gången på bilmässan i Peking 2024.
Det rör sig om teknikbolagets första elbil, varför många fel är att vänta.
För kinesiska tillverkare är det inte ovanligt att man jobbar snabbt för att få ut sina bilar för att därefter förbättra de under livscykelns gång, något som i hög grad görs via feedback från konsumenter.
Belamrad med fel
China Automobile Quality Network, ett organ som undersöker kvaliteten på bilar som saluförs på den kinesiska marknaden, har Xiaomi SU7 flest fel av alla elbilar i sedan-segmentet.
Totalt rör det sig om 239 ”straffpoäng” vilket är 56 fler än genomsnittet.
Poängen baseras på hr många fel samt kvalitetsproblem som ägarna kan får erfara.
Det rapporterar CarNews China.
LÄS ÄVEN: Därför håller Scania fast i V8-motorn
MISSA INTE: Tesla stänger fabrik – anställda skickas hem
Kineserna i topp
Listan innehåller bara kinesiska tillverkare och exempelvis Nio ET7 och ET9 hamnar på genomsnittet i antal problem, det vill säga 183.
Ett annat märke som inte presterar särskilt väl är Denza, närmare bestämt modellen Z9 GT, BYD:s tolkning av en lyxbil. Den får 214 straffpoäng.
Just kvalitetsproblemen är inte det enda som är problematiskt för Xiaomi – en dödsolycka har lett till att flera modeller skjutits upp.
Enligt kineserna ska Xiaomi SU7 lanseras i Europa under 2027. Om så blir fallet återstår emellertid att se.