Orsaken? Reparationerna blir för dyra.
Henrik Byrnel, som arbetar för garanti- och försäkringsbolaget Fragus, säger till Motormagasinet att det sätt elbilar byggs på i dag gör dem särskilt utsatta. När de väl når en viss ålder kan kostnaderna för reparationer överstiga bilens värde.
MISSA INTE: Beteendet som stör mest i trafiken
Kan bli kostsamt
Problemen har dessutom redan börjat synas. Exempelvis kostade en bakskärm till en ny Kia EV9 vid ett tillfälle 50 000 danska kronor, motsvarande 74 000 svenska kronor, exklusive moms och montering.
Även Boosted har rapporterat om hur kinesiska elbilar, som i många fall är värda mindre, skrotas redan efter mindre skador eftersom det helt enkelt inte lönar sig att laga dem. Reservdelarna är för dyra och tillgängligheten ännu lägre.
MISSA INTE: Elbilsförare säger det rakt ut: "En prövning"
Pressar handlare och verkstäder
Situationen sätter press på både bilhandlare och verkstäder. I vissa fall tvingas återförsäljare plocka delar från osålda bilar, bara för att kunna serva kunder med akuta behov.
FDM (Danmarks motsvarighet till svenska M) varnar också för att elbilens höga reparationskostnader gör att bilägare i praktiken blir insolventa. Med andra ord hamnar ägaren i en sits där bilen är värd mindre än summan av skulderna eller framtida kostnader.
Andrahandsmarknaden ger en god indikation och dess utveckling är värd att bevaka. Där får utrönas huruvida elbilar har ett “bäst före”-datum som potentiellt ligger skrämmande nära i tiden.