Kvinna på sociala medier och partiledarna i en debatt.
Av hundra kontaktade influencers var det en hel del som gärna ville ställa upp på att sprida dold politisk reklam. - Foto: Janerik Henriksson/TT och Fredrik Persson/TT

Influencers ville sprida dold politisk reklam: "Lätta pengar"

Av hundra kontaktade influencers var det en hel del som gärna ville ställa upp på att sprida dold politisk reklam. Det visar en ny granskning utförd av Resumé.
– Det är rätt läskigt kan jag tycka, säger en av de två influencerna som ifrågasatte erbjudandet.


Om mindre än 100 dagar är det val i Sverige, och flera partier har påbörjat sina valkampanjer, särskilt i sociala medier. En plats där många yngre väljare hittar politisk information.

Nu har Resumé, likt en granskning utförd av P3 Nyheter år 2018, undersökt om det går att köpa politiska åsikter för pengar. Vilket det visar sig att det gör.

Redaktionen utger sig för att vara pr-byrån Price PR, som verkar på uppdrag av ett politiskt parti, när de kontaktar svenska influencers med 10 000- 50 000 följare på Instagram.

Så många influencers politiska åsikter kunde köpas: "Lätta pengar"

I meddelandet, som gick ut till 100 influencers, skrev byråns konsult "Josefine Svensson" att de hade ett erbjudande från ett riksdagsparti som ville nå den målgrupp som influencern i fråga hade att erbjuda. 

För två inlägg, om antingen integration, bostadspriser eller sjukvård, utlovades 20 000 kronor. Med villkoret att det inte skulle framgå i inlägget att det var ett samarbete med partiet – eller att det var köpt.

Av de 32 som svarade var 24 intresserade och 14 av dessa ville gärna få mer information, medan sex personer tackade nej. När tidningen senare avslöjade vilka de var för de som varit intresserade svarar en:

"Det är väl enkelt hur man resonerar. Lätta pengar."

"Det är rätt läskigt kan jag tycka"

Två personer är kritiska till det föreslagna samarbetet, där fotografen Pao Duell utmärker sig med en del källkritik.

När tidningen kontaktar honom trycker han på hur viktigt det är att vara kritisk när man tar emot den här typen av förslag. Även att man som influencer har ett ansvar, men att det kanske inte finns en medvetenhet om hur mycket de faktiskt kan påverka. På frågan om hur detta skulle kunna påverka demokratin svarar han:

– Det är rätt läskigt kan jag tycka. Det sker väl redan genom olika lobbyverksamheter, små gerillakampanjer från vänster och höger, det är ganska skrämmande att man inte vet om det är profilen man ser upp till som står bakom budskapet eller om det är någon annans åsikter.

Så tänker partierna kring samarbeten med influencers

Tidigare har tidningen avslöjat att Vänsterpartiet söker sig till influencers, med en mindre mängd följare, för att nå ut till väljare i utsatta områden. 

Annars är riksdagspartierna eniga om att de inte kommer göra betalda samarbeten med influencers – men att de ställer upp på intervjuer.

– Vi är ett folkrörelseparti som i 100 år har funnits där människor finns – på arbetsplatser, på gator och torg, och i trappuppgångar när vi knackar dörr. Influencers har stora plattformar och många människor finns i dessa plattformar och då är det klart att vi ska finnas där, skriver Helena Salomonson, kommunikationschef på Socialdemokraterna, i ett mejl till Resumé.

Att influencers dyker upp tillsammans med politiker är inget nytt. Mitt under förlossningskrisen lät exempelvis finansborgarrådet Irene Svenonius sig intervjuas av Margaux Dietz, istället för av journalister, något som fick motta hård kritik.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!