Fredag 7 Okt
Stockholm

Moderaternas kritik mot SVT-reklamen: "Vad sysslar ni med?"

Carl-Oskar Bohlin (M) och Oscar Sjöstedt (SD) riktar kritik mot SVT.
Carl-Oskar Bohlin (M) och Oscar Sjöstedt (SD) riktar kritik mot SVT. Foto: Marcus Gustafsson/ TT, Christine Olsson/TT och Henrik Montgomery/TT

Moderaternas näringspolitiska talesperson Carl-Oskar Bohlin riktar kritik mot SVT:s nya reklamfilm. Enligt M-toppen, som får medhåll från partikollegor och Sverigedemokraternas ekonomisk-politisk talesperson Oscar Sjöstedt, sprider reklamfilmen en missvisande bild av kärnkraft.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Det är en ny kampanjfilm från SVT, med syftet att få fler unga att ladda ner deras nyhetsapp, som fått Moderaternas näringspolitiska talesperson Carl-Oskar Bohlin att reagera.

I reklamfilmen står en ung kvinna vid en mixer, samtidigt som hon tänker att det är "sjukt vad den här grejen dånar. Som ett kärnkraftverk. Fatta att man inte vill bo vid ett sånt".

Carl-Oskar Bohlin: "Vad sysslar ni med?"

När Carl-Oskar Bohlin fick syn på filmen tog han till Twitter för att kommentera saken:

"Det här klippet är alltså precis publicerat av @svtnyheter. En stilla undran, vad sysslar ni med?", skrev han i en tweet. 

Bohlin fick då medhåll från partikollegan Jan Ericson.

"Det är inte en enkel uppgift att som moderat driva en valrörelse där Public Service är en del av regeringssidans kampanjorganisation. Här ännu ett lågvattenmärke", skrev han som svar. 

Även Sverigedemokraternas ekonomisk-politisk talesperson Oscar Sjöstedt ställde sig frågande till kampanjfilmen.

"Vad är det här @svtnyheter?", skrev han i en tweet.

"Felaktig information om kärnkraft"

I en intervju med Expressen kommenterar Carl-Oskar Bohlin filmen vidare.

– Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en reklamfilm från SVT, som gör anspråk på att vara en del av SVT Nyheter och som gör anspråk på att locka unga människor att ladda ner deras nyhetsapp, är så osaklig och innehåller så mycket felaktig information om kärnkraft.

SVT: "Har inte ett dugg med fakta att göra"

I ett inlägg kommenterar nu Christer Mellstrand, marknadschef hos SVT, kampanjfilmen.

"Den korta filmen är en del av en kampanj för SVT:s nyhetsapp. Det är SVT Kommunikation som är ansvariga för kampanjen. Den är tänkt att med underfundig humor väcka intresse för nyhetsämnen som intresserar unga."

"Karaktären i filmen för en så kallad inre monolog – hennes tankar far iväg.  Givetvis är det orimligt att jämföra en matmixer och ett kärnkraftverk. Vi tror att publiken ser att det den kvinnliga karaktären säger är hennes egna, ganska förvirrade, tankar och att de inte har ett dugg med fakta att göra."

M-toppen skeptisk till SVT:s förklaring

Men Carl-Oskar Bohlin köper inte förklaringen från SVT.

– Om man tycker att det är orimligt att jämföra en matmixer med ett kärnkraftverk, så kan man ju fråga sig varför SVT väljer att göra det mitt i en valrörelse, kopplat till en av valets viktigaste frågor?, säger han till Expressen och kallar det hela för en "en efterhandskonstruktion".

Kommentera
Kopiera länk
Dela

Notifieringar

Slå på notifieringar för att få de senaste nyheterna från Nyheter24.