Mikael Johansson har skapat fejkade valaffischer med satiriska budskap.
Mikael Johansson har skapat fejkade valaffischer med satiriska budskap. - Foto: Privat

Mikael ligger bakom de fejkade valaffischerna: "Vänligt pikande"

En rad fejkade valaffischer med satiriska budskap har blivit en snackis i sociala medier och bakom kreationerna med partiledarnas ansikten på ligger Mikael Johansson.
– Nu får dom smaka på lite av sin egen medicin i ett humoristiskt format, säger han till Nyheter24.


Under de senaste dagarna har videoklipp på fejkade valaffischer, med satiriska budskap, spridits på Instagram och Tiktok. 

"Nu laddar vi pistolerna med snällhet", står det på en affisch med S-ledaren Magdalena Anderssons ansikte på. 

"Vi tycker faktiskt alla queens ska få göra abort. Slay! (Bokstavligt talat)", står det på en annan med KD-ledaren Ebba Busch på.

Foto: Privat

På en affisch med SD-ledaren Jimmie Åkesson står det "I Sverige talar vi svenska! Cheeseburgare ska heta ostmacka".

Mikael Johansson: "Smaka på sin egen medicin"

Personen bakom affischerna är Mikael Johansson, som är mitt uppe i att starta en PR- och marknadsföringsbyrå under namnet Swinton International GmbH.

– Det började med ett internskämt mellan mig och en kompis baserat på SD:s förslag om språkkrav. Skämtet gick ut på att SD prompt ville eliminera alla låneord i svenskan. Ur det föddes ostmacka-affischen. Vi skämtade och sa att det känns nästan som något SD hade kunnat trycka på en valaffisch, säger Mikael till Nyheter24.

Foto: Privat

Under förra veckan fick Mikael vad han beskriver som "ett ryck" – mellan klockan ett på natten till halv sex på morgonen designade han och beställde affischerna som nu blivit virala.

– Det har varit många floskler på affischerna i år så det kändes kul att driva lite med partierna. Valrörelsen är så seriös, det är kul att introducera lite nonsens till den. Sedan finns det väl ett mått av ironi och vänligt pikande mot politikerna som annars är kända för att vara oärliga och sprida desinformation. Nu får dom smaka på lite av sin egen medicin i ett humoristiskt format, säger Mikael.

"Verkar som att Ulf Kristerssons vader är omtyckta"

Reaktionerna har, enligt Mikael Johansson, varit överväldigande positiva. 

– Det är folk som tycker det är välkommet med en inskjutning av humor i valrörelsen. Folk har även självdistansen till att kunna uppskatta och skratta åt affischer om deras egna parti. Vissa undrar hur lagligt det är och en del nitiska människor har påpekat att den korrekta översättningen av ”cheeseburger” är ”ostburgare” och inte ”ostmacka”, säger han med ett skratt.

Foto: Privat

– Det är nog SD-affischen om ostmackan och den om Ulf Kristerssons vader som väckt mest uppmärksamhet. Verkar som att hans vader är omtyckta. Även artisten Cherrie såg och gillade affischen för Vänsterpartiet som hade en referens till hennes låt ”Tabanja”.

Här kan du läsa exakt hur stora Ulf Kristerssons vader är.

Inget av partierna har hittills hört av sig till Mikael – som kommer med en uppmaning till politikerna.

– De är mer än välkomna att höra av sig inför nästa val om de vill att jag skapar några äkta valaffischer för dem då.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!