Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Aggressiv Obama krossade Romney

Obama med sin fru Michelle efter debatten.
1 av 4

Obama med sin fru Michelle efter debatten.

Pablo Martinez Monsivais / AP / SCANPIX

Mitt Romney blev attackerad gång på gång.
2 av 4

Mitt Romney blev attackerad gång på gång.

David Goldman / AP / SCANPIX

De båda kandidaternas tredje debatt var också den sista.
3 av 4

De båda kandidaternas tredje debatt var också den sista.

Charlie Neibergall / AP / SCANPIX

Romney med sin fru Ann.
4 av 4

Romney med sin fru Ann.

Pablo Martinez Monsivais / AP / SCANPIX

Nyheter | 23/10/2012 07:40

Enligt mätningarna tog presidenten en jordskredsseger i den sista debatten. Gång på gång attackerade Obama sin utmanare. "Vi spelar inte sänka skepp här".

BOCA RATON. Man kan säga att rollerna var ombytta mellan presidenten Barack Obama och republikanske utmanaren Mitt Romney i natt. Lika överkörd som Obama blev i den första debatten, lika mycket körde han över Romney i den tredje och sista.

De flesta undersökningar direkt efter debatten visar att presidenten gick segrande ur striden. Hos CNN fick han 48 procent av rösterna jämfört med 40 procent för Romney. 

CBS News frågade 500 väljare som inte bestämt sig för vem de ska rösta på. Även där blev det Obama som tog hem den största delen av sympatierna med 53 procent av deras röster mot Romneys 23 procent.

Hånet mot Romney

Presidenten drog även ned en del skratt från publiken i Boca Raton. Det var när Romney kritiserade bristen på fartyg i armén.

– Vi har också färre hästar och bajonetter. Det är så militären ser ut, den förändras. Vi har också något som kallas hangarfartyg, som man landar plan på. Vi spelar inte "sänka skepp" här, sa Obama.

Trots att ämnena endast skulle handla om utrikespolitik kom de båda kandidaterna in på både ekonomin och inrikespolitiken. Det var då det blev som mest hetsigt mellan Obama och Romney.

Nu väntar två veckors intensivt kampanjande för att övertyga de väljare som inte bestämt sig innan det är dags för de amerikanska väljarna att rösta den 6 november.