Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Sverigedemokraternas nya plan – varna flyktingar för Sverige

- 15/10/2015, 13:33 -
Höll presskonferens.
1 av 5

Höll presskonferens.

tt bild

Jimmie Åkesson.
2 av 5

Jimmie Åkesson.

Rickard Nilsson/TT bild

Richard Jomshof.
3 av 5

Richard Jomshof.

tt bild

Mattias Karlsson.
4 av 5

Mattias Karlsson.

TT NYHETSBYRÅN

Paula Bieler.
5 av 5

Paula Bieler.

Claudio Bresciani / TT / Claudio Bresciani/TT

Sverigedemokraternas absoluta toppskikt höll under torsdagsförmiddagen en presskonferens där bland andra partiledaren Jimmie Åkesson talade.

Under en presskonferens i Riksdagens presscenter berättade Sverigedemokraterna att man skulle presentera en "ny kurs". På plats var partiledaren Jimmie Åkesson, gruppledaren Mattias Karlsson, partisekreteraren Richard Jomshof och partiets integrationspolitiska talesperson Paula Bieler.

Man inledde i typisk sverigedemokratisk stil med att upprepa ungefär exakt samma sak som Jimmie Åkesson sa under veckans partiledardebatt, innan man till slut kom fram till vad man hade presenterat som en stor nyhet.

Både Mattias Karlsson och Paula Bieler pratade om att man inte längre kunde komma någonstans parlamentariskt. Bieler slog sedan fast att man skulle starta två kampanjer – en för en folkomröstning om invandring i landet och en kampanj riktad utomlands.

En kampanj för att berätta för "var och en som ens funderar på att ta sig till Sverige" att det enligt Sverigedemokraterna inte finns något att hämta här. Enligt Richard Jomshof handlar det om den största kampanjen i Sveriges historia, bland annat kommer man att köpa tv-tid i utländska medier.

– De ska inte ens tänka tanken att det är lönt att ta sig till Sverige, för det är det inte i dag, sa Paula Bieler.

Något som liknar den kampanj som Danmark tidigare kört med.

Exakt vad kursändringen består i är alltså svårt att säga. I en intervju med SVT förklarade Richard Jomshof att själva förändringen mest handlar om på vilket sätt som partiet ska jobba framöver, och inte om nya åsikter.

– Samtliga svenskar ska nås av kampanjens budskap.