De allra flesta som har eller tidigare har haft en Samsung-enhet har nog ett Samsung-konto.
Med kontot blir det smidigare att använda Samsungs produkter och appar, särskilt då man slipper skapa separata inlogg för allt.
Det ger dig också tillgång till tjänster som exempelvis Samsung Pay, SmartThings och Samsung Cloud.
Konton stängs ner 31 juli
För den som inte använt sitt Samsung-konto på länge kommer nu en viktig nyhet.
Samsung har nämligen bestämt sig för att radera konton som är inaktiva, något även tekniksajten Swedroid rapporterat om.
Ett konto definieras som inaktivt om dess användare inte loggat in eller använt det under de senaste 24 månaderna.
Om du till exempel bytt till en annan smartphone är det naturligt att du inte använt ditt Samsung-konto på ett bra tag. Om du ändå vill behålla kontot bör du då snart logga in på det för att det inte ska försvinna för gott.
Hur snart? Jo, 31 juli – det är nämligen då den nya policyn träder i kraft.
Undantag för dessa konton
Men alla inaktiva konton är inte i fara – enligt Swedroid finns det flera typer av konton som inte berörs av policyn och därmed inte kan raderas på grund av inaktivitet.
Dessa är familjekonton, konton med bonuspoäng och konton som använts för att göra köp i Samsungs webbutik.