Långa avtal och tjänster som inte används – det är stora nej när svenska folket får säga sitt om mobilabonnemang.
När det kommer till vad som är viktigt är det istället teknisk kvalité och täckning som spelar roll, men också helhetsupplevelsen.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med, säger Johan Parmler, VD på Svenskt Kvalitetsindex i ett pressmeddelande och fortsätter.
– Kunderna vill känna att deras operatör ser och förstår dem. De är trötta på generella erbjudanden, långa telefonköer, vilseledande försäljning via telefon och ineffektiva digitala tjänster. De vill ha relevans, enkelhet och respekt i varje kontakt.
LÄS MER: Dystert besked för Samsung-användare

Lista: Värsta mobiloperatörerna
En mätning gjord av Svenskt Kvalitetsindex (SKI) visar att det är de mindre företagen som lyckas ge kunderna det de vill ha, medan en av de absolut största operatörerna hamnar i botten.
Här är listan från toppen till botten, över de mobiloperatörer som svenskarna är minst nöjda med.
11. Vimla
10. Fello
9. Comviq
8. Halebop
7. Hallon
6. Övriga
5. Telia
4. Branschen
3. Telenor
2. Tele2
1. Tre
I ett mejl till Nyheter24 kommenterar Caroline Karlsson på Tre bottenplatsen:
– Vi kan konstatera att skillnaden mellan de största operatörerna i SKI:s mätning är relativt liten. Om vi däremot tittar på omdömena vi får från våra kunder så hamnar vi högt (och högst jämförelsevis) hos Trustpilot (fyra av fem).


.jpg)

