Det har varit känt sedan länge att 2G- och 3G-nätet kommer att avvecklas för att frigöra frekvensutrymme åt de nyare varianterna – 4G och 5G – som är snabbare såväl som mer avancerade.
– I grund och botten är det så att de här gamla näten i stort sett är tomma redan. Kunder har valt andra lösningar, det vill säga 4G och 5G. Då är det inte ekonomiskt försvarbart att köra tomma nät och energimässigt är det också helt vansinnigt, har Tommy Ljunggren, sakkunnig om teknikskiftet 2G/3G på bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige, tidigare förklarat för Nyheter24.

2G- och 3G-näten kommer att släckas ner vid olika tillfällen. Så här förklarar man det på bytnat.nu, som är en de lav en informationskampanj initierad av TechSverige tillsammans med mobiloperatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre:
"Utfasningen av 3G-nätet pågår och planeras av alla operatörer att vara helt klar senast i slutet av 2025. Stängningen sker löpande av respektive operatör över hela landet", skriver man på hemsidan och fortsätter vidare:
"Stängningen av 2G-näten planeras att genomföras av operatörerna mellan 2025-2027, men till skillnad från 3G planerar operatörerna att behålla 2G-näten med full täckning fram till nedsläckningsdagen."

Tele2: "Den 1 december är det för sent"
På bytnat.nu rekommenderar man vidare hushåll att se över sin utrustning och "påbörja bytet på en gång". Det är nämligen så att flera prylar inte kommer att fungera riktigt som de ska om de tidigare varit uppkopplade mot 2G- eller 3G-nätet och saknar stöd för att kopplas upp mot de nyare mobilnäten. Bland de här föremålen finns till exempel robotgräsklippare, hemlarm och värmepumpar av äldre modeller.
Även äldre mobiltelefoner kommer att förlora viktiga funktioner när 2G- och 3g-nätet slocknar – något Tele2 nu går ut och informerar om i ett nytt pressmeddelande. Operatören uppger att man till exempel inte längre kommer att kunna ringa eller använda telefonerna som vanligt efter den 1 december.
– Vi vet att många har hört talas om nedsläckningen, men hoppats eller trott att den inte påverkar dem. Den största utmaningen nu med en månad kvar är att få folk att agera i tid och inte vänta till sista stund. Vi förstår att det kan kännas som något som kan vänta, men den 1 december är det för sent. Därför vill vi uppmana alla att kontrollera sina enheter de kommande 2–3 veckorna, säger Elin Ovéus, nätverkschef på Tele2, i pressmeddelandet.


Testa din mobil – ring 225
Under de senaste månaderna har Tele2 trappat upp kommunikationen till de kunder, inom Tele2 och Comviq, som berörs av nedstängningen och uppemot 200 000 individer har fått information via sms, mejl och brev. Fler utskick kommer också att göras hela vägen fram till den 1 december, men företaget uppmanar alla att hjälpa anhöriga, särskilt äldre sådana, med att kontrollera uppkopplade produkter för att vara redo för skiftet.
– Vår högsta prioritet är att alla ska känna sig trygga med att deras utrustning fungerar som den ska, och att ingen ska stå utan kontakt när näten släcks, säger Elin Ovéus.

Den som har en äldre mobiltelefon och är osäker på vilket nät den kopplas upp mot kan ringa 225. Om samtalet går via 2G eller 3G får man, enligt Tele2, höra ett meddelande där man informeras om att näten stängs den 1 december.
Har du kontrollerat din utrustning inför skiftet? Kommentera nedan!




.jpg)