Nyheter24
Annons

Gör aldrig detta med mobilen när du handlar

Publicerad: 12 nov. 2025, kl. 07:30
Uppdaterad: 12 nov. 2025, kl. 17:00
En ny undersökning visar vad du aldrig bör göra med mobiltelefonen när du ska handla i butik.
En ny undersökning visar vad du aldrig bör göra med mobiltelefonen när du ska handla i butik. Foto: Fredrik Sandberg/TT / Janerik Henriksson/TT
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Black Week närmar sig med stormsteg och många svenskar kommer ge sig ut på reajakt i Sveriges butiker. För butikspersonal blir det en av årets mest krävande perioder och då kan kvaliteten på kundmötet göra stor skillnad.

Om du vill hålla personalen glad finns det vissa vanliga beteenden du som kund absolut ska undvika. Några av dem har att göra med din mobiltelefon, vilket kan vara extra lätt att glömma bort mitt i shoppingstressen.

Oavsett vilken butik du ska handla i finns det vissa beteenden som sällan går hem hos personalen. Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT

Det tycker butikspersonal är mest störande

En färsk Sifo-undersökning, beställd av Circle K, visar vilka beteenden som Sveriges servicepersonal tycker är allra mest störande.

Annons

I topp hamnar respektlöst ifrågasättande av regler och kompetens – något som hela 47 procent av deltagarna finner irriterande. Att höja rösten, bli aggressiv eller fälla en sarkastisk kommentar är också beteenden som kan totalförstöra kundmötet.

Så gjordes undersökningen

Undersökningen genomfördes mellan den 9 och 23 mars 2025.

Den omfattade 214 respondenter som arbetar hel- eller deltid inom ett serviceyrke.

Källa: CircleK

Gör inte detta med mobiltelefonen när du handlar

Något du som kund kanske inte tror är lika störande är att prata i telefon när du handlar i kassan. Men faktum är att det är den femte mest provocerande saken du kan göra mot butikspersonalen. 

Hela 24 procent av studiens deltagare angav nämligen "Pratar i telefon under hela interaktionen" som ett störande beteende – så försök att undvika det när du ger dig ut på nästa shoppingrunda.

Många butiksanställda gillar inte kunder som pratar i telefon. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Hela listan – mest störande beteenden

  1. Ifrågasätter kompetens eller regler respektlöst – 47 procent
  2. Höjer rösten eller blir aggressiva – 45 procent
  3. Kräver omedelbar hjälp utan att vänta på sin tur – 44 procent
  4. Gör nedvärderande eller sarkastiska kommentarer – 33 procent
  5. Pratar i telefon under hela interaktionen – 24 procent
  6. Lämnar skräp eller stök efter sig – 19 procent
  7. Himlar med ögonen eller suckar tydligt – 16 procent
  8. Inte säger hej eller tack – 14 procent
  9. Filmar eller fotograferar utan samtycke – 10 procent
  10. Har hörlurar i under samtalet – 9 procent

Källa: Circle K.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons