Black Week närmar sig med stormsteg och många svenskar kommer ge sig ut på reajakt i Sveriges butiker. För butikspersonal blir det en av årets mest krävande perioder och då kan kvaliteten på kundmötet göra stor skillnad.
Om du vill hålla personalen glad finns det vissa vanliga beteenden du som kund absolut ska undvika. Några av dem har att göra med din mobiltelefon, vilket kan vara extra lätt att glömma bort mitt i shoppingstressen.
LÄS MER: Jag tar körkort utan att köra bil

Det tycker butikspersonal är mest störande
En färsk Sifo-undersökning, beställd av Circle K, visar vilka beteenden som Sveriges servicepersonal tycker är allra mest störande.
I topp hamnar respektlöst ifrågasättande av regler och kompetens – något som hela 47 procent av deltagarna finner irriterande. Att höja rösten, bli aggressiv eller fälla en sarkastisk kommentar är också beteenden som kan totalförstöra kundmötet.
Så gjordes undersökningen
Undersökningen genomfördes mellan den 9 och 23 mars 2025.
Den omfattade 214 respondenter som arbetar hel- eller deltid inom ett serviceyrke.
Källa: CircleK
Gör inte detta med mobiltelefonen när du handlar
Något du som kund kanske inte tror är lika störande är att prata i telefon när du handlar i kassan. Men faktum är att det är den femte mest provocerande saken du kan göra mot butikspersonalen.
Hela 24 procent av studiens deltagare angav nämligen "Pratar i telefon under hela interaktionen" som ett störande beteende – så försök att undvika det när du ger dig ut på nästa shoppingrunda.
.jpg)
Hela listan – mest störande beteenden
- Ifrågasätter kompetens eller regler respektlöst – 47 procent
- Höjer rösten eller blir aggressiva – 45 procent
- Kräver omedelbar hjälp utan att vänta på sin tur – 44 procent
- Gör nedvärderande eller sarkastiska kommentarer – 33 procent
- Pratar i telefon under hela interaktionen – 24 procent
- Lämnar skräp eller stök efter sig – 19 procent
- Himlar med ögonen eller suckar tydligt – 16 procent
- Inte säger hej eller tack – 14 procent
- Filmar eller fotograferar utan samtycke – 10 procent
- Har hörlurar i under samtalet – 9 procent
Källa: Circle K.




