Nyheter24
Annons

De riskerar att inte kunna ringa 112 – från 1 december 2025

Publicerad: 17 nov. 2025, kl. 12:58
Kalender med datum, en mobiltelefon där man slagit 112 och en äldre dam med mobiltelefon
Post- och Telestyrelsen inleder en "skyndsam granskning". Foto: Janerik Henriksson/TT och Canva
Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfrittPrenumerera

Sedan en tid tillbaka har det varit känt att de gamla mobilnäten – 2G och 3G – kommer att avvecklas i Sverige. Detta till förmån för de nyare näten – 4G och 5G – vilka ger både stabilare uppkoppling och snabbare hastigheter för dess användare samtidigt som de också är mer energieffektiva. 

"Efterfrågan på 2G- och 3G-teknik minskar i takt med att företag och konsumenter använder mer modern teknik. Tillverkarna av nätverksteknik har slutat tillverka den gamla utrustning som används i  2G och 3G-näten, vilket gör att det i framtiden blir svårt att få tag på sådan utrustning och reservdelar", skriver man på informationssajten Bytnät.nu

Skiftet innebär flera konsekvenser för användare av mobilnäten – följder som man under flera månader informerat om via bland annat just Bytnät.nu, men också i särskilda informationsutskick från de stora teleoperatörerna. En konsekvens av nedsläckningen av 2G- och 3G-näten är till exempel att äldre teknikprylar kommer att förlora viktiga funktioner och därmed inte fungera som de ska. 

"Modeller som enbart fungerar med 2G eller 3G kommer att vara obrukbara efter att näten stängts och redan nu, i takt med att 3G fasas ut, kan täckningen för dessa upplevas som sämre", skriver man på Bytnät.nu där man också fortsätter vidare:

"Som privatperson, organisation, företag eller leverantör av utrustning/uppkopplade tjänster behöver du agera på förändringen nu. Ta reda på hur du påverkas och vad du kan göra för att få ut det bästa av teknikskiftet och undvika att dina eller dina kunders tjänster slutar fungera när näten stängs."

Utbyggnad av en 5G-mast. Foto: Jessica Gow/TT

När stängs 2G- och 3G-näten ner?

Det är varje enskild operatör som ansvarar för när deras 2G- och 3G-nät kommer att stängas ned och i viss mån skiljer det sig åt mellan operatörerna. Så här ser planen ut för de olika operatörerna:

  • Tele2:s nedstängning av 2G- och 3G-nätet går i mål den 1 december 2025.
  • Telenors nedstängning av 2G- och 3G-nätet går i mål den 1 december 2025.
  • Telias nedstängning av 3G-nätet går i mål den 1 december 2025. Nedstängningen av 2G-nätet kommer att ske först i slutet av 2027. 
  • Tre:s nedstängning av 2G- och 3G-nätet går i mål i slutet av 2025. 

Källa: Tele2, TelenorTelia & Tre

PTS: Risk att vissa inte kommer kunna ringa 112

Med drygt två veckor kvar till den 1 december, då både Tele2 och Telenor stänger ned 2G- och 3G-nätet och Telias nedstängning av 3G-nätet går i mål, har Post- och Telestyrelsen (PTS) nåtts av oroväckande information. Myndigheten har nämligen blivit underrättade om att kunder, med vissa mobiltelefoner, inte kommer att kunna nå nödnumret 112 efter nedstängningen. Detta trots att dessa mobiltelefoner använder 4G och trots att användare sannolikt kommer att kunna ringa vanliga samtal. 

Annons
Foto: Mickan Mörk/TT

PTS uppger att det kan innebära "ett allvarligt hot mot allmän säkerhet och hälsa" om det uppstår en situation där "ett väsentligt antal" användare inte kan ringa 112 i nödsituationer. 

– Det är mycket viktigt att kunna nå nödnumret 112. Vi ser särskilt allvarligt på risken att människor tror de har en fungerande telefonitjänst, när det finns en risk att de inte kan nå 112. Vi förväntar oss att operatörerna samverkar för att lösa problemet och är tydliga i sin kommunikation till kunderna. PTS överväger också förelägganden mot den eller de operatörer som inte hanterar denna fråga ansvarsfullt inför nedstängningen av 2G- och 3G-nät, säger Dan Sjöblom, generaldirektör PTS, i ett pressmeddelande. 

Dan Sjöblom. Foto: Pressbild/Post- och Telestyrelsen

Mobiltelefonerna som berörs av problemet

Den nya informationen gör att PTS inleder vad man kallar "en skyndsam granskning" av hur operatörerna Telenor, Tele2 och Tre arbetar för att förmedla nödkommunikation. Till exempel ska de, senast den 19 november, återkomma till myndigheten med uppgifter om hur många abonnenter som omfattas av problemet, hur dessa informerats och vilka åtgärder man vidtar för att lösa problemet. 

Foto: Anders Wiklund/TT

Enligt den information som PTS tagit del av berör problemet innehavare av vissa telefonmodeller.

"Det är telefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/ VoLTE. Risken är att dessa kan ringa vanliga samtal men inte nödsamtal", skriver man i pressmeddelandet

Kommentarer

Annons
Annons
Annons